הנחת תפילין בפעם הראשונה

את חווית הנחת התפילין בפעם הראשונה לא אשכח. הציפייה לקראת אותו הבוקר וההתרגשות תוך שאני פוסע אל בית הכנסת ותיק התפילין בזרועותיי. אבי ואחי הגדול מלווים אותי, בידיהם סל עם כיבוד אותו יחלקו למתפללים בסיום התפילה עם הרמת כוס "לחיים" לרגל המאורע.  הקדמנו להגיע לבית הכנסת לתפילת ותיקין, על מנת שיהיה לי את הזמן להתארגן ולהניח את התפילין לבר מצווה אותם קנה לי אבי. שכן בפעמים הראשונות אין עדיין לנער את הרגילות בהנחת התפילין, הרצועות כל הזמן זזות ממקומן, מסרבות להתרגל להימתח על הזרוע. ריח העור החדש שעלה מרצועות התפילין, מגע העור על היד תוך כדי הידוק הרצועה על הזרוע, ההרגשה שהנה גם אני הגעתי לבגרות, פוצצה את הלב בהתרגשות. זהו זה, סוף סוף הגעתי לרגע לו ציפיתי חודשים.

מתי מתחילים להניח תפילין

חיוב מצוות תפילין מתחיל אצל נער מגיל שלושה עשרה שנים, עם כניסתו לחיוב בתרי"ג מצוות התורה. אולם מצוות רבות נהוג להתחיל לקיימן מגיל צעיר יותר – גיל חינוך, הרבה לפני גיל שלש עשרה.

 בגמרא מופיע (סוכה מ"ב ע"א) וכן פסק השולחן ערוך שילד קטן היודע לשמור את גופו בנקיות אביו חייב לקנות לו תפילין לחנכו למצווה.

בפועל מנהג האשכנזים להניח כחודש לפני בר המצווה או ביום בר המצווה בלבד (כדעת הרמ"א).

הספרדים נוהגים להתחיל בהנחת תפילין אף זמן רב יותר לפני גיל בר מצווה (כפסיקת הרב עובדיה זצ"ל).

היכן מניחים תפילין בפעם הראשונה

כמו בכל אירוע או דבר בעל חשיבות, עצם ההכנה לקראת האירוע מעצימה אותו ואת חשיבותו.

לכן מומלץ מאד לחגוג כל המשפחה עם הילד את יום הנחת התפילין לראשונה. רבים הנוהגים לבוא להנחת תפילין בכותל המערבי ומנהג יפה הוא בגלל חשיבות המצווה ומשמעותה לתת למעמד חשיבות. ישנן משפחות המעדיפות לחוג במסגרת בית הכנסת בקהילה וישנן משפחות שרוצות לחדש ולחגוג את המעמד במקום מרגש אחר. לדוגמא, הנחת תפילין לראשונה עם זריחה על מצוק המצדה.

בכל מקום בו תבחרו לחגוג, חשוב ליצוק תוכן למעמד ולהסביר לנער על חשיבות המצווה וגודל המעמד.

ניתן לקבל חינם את החוברת "הכנה ליום בר המצווה" במפעל תפילין בית אל בפניה דרך המייל This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (בעלות דמי משלוח ועד גמר המלאי)

תפילין לבר מצווה

כך סיפר לנו השבוע נער שהגיע להכנסת פרשיות לתפילין לקראת בר המצווה. התפילין לבר המצווה שלו נרכשו 13 שנה קודם לכן, והמתינו לו בעגלת הייבוש בארוך במפעל תפילין בית אל:

סבא היה בן 70 כשנולדתי, ההתרגשות הייתה כה רבה, נכד ראשון למשפחת ניצולי שואה.

סבא כל כך התרגש, הוא לא ידע עוד כמה שנים יזכה לחיות, אך היה לו חשוב מאד להעניק לנכדו הראשון מתנה משמעותית שתלווה אותו לכל החיים. מכיוון שאנחנו משפחה שומרת מסורת, חשוב היה לסבא להיות זה שיעביר את המסורת הלאה לדור הבא. לאחר ברית המילה שלי הוא הזמין לי עבורי תפילין לבר מצווה. סבתא סיפרה שהוא היה כה נרגש ומאושר, זה הזכיר לו שאת בר המצווה שלו הוא לא זכה לחגוג ובקושי הצליחו להשיג לו תפילין להניח בתקופת השואה הנוראה.

תפילין וטלית לבר מצווה

מאז ומתמיד הנחת תפילין וטלית היו סמל למצוות אותן נער התחיל לקיים עם כניסתו לעול המצוות.

המקור לכך מופיע בגמרא מסכת סוכה "תנו רבנן:  קטן היודע לנענע- חייב בלולב, להתעטף - חייב בציצית,  לשמור תפילין - אביו לוקח לו תפילין, יודע לדבר- אביו לומדו תורה וקריאת שמע"

בגיל בר מצווה יש לנער את היכולת לקבלת על עצמו אחריות והוא נעשה כאדם בוגר על פי ההלכה היהודית ומחוייב במצוות.

החיוב במצוות תפילין הוא מהתורה "וקשרתם לאות על ידך והיו לטטפת בין עיניך", וחל על כל בן זכר מגיל 13, בכל יום. זמן ההנחה המקובל הוא בתפילת שחרית אך ניתן גם להניח תפילין וטלית בכל שעות היום מהנץ החמה ועד השקיעה.

טלית לבר מצווה מהודרת עשויה מאה אחוז צמר ובגודל שיוצאים בו ידי חובת כל השיטות במצוות ציצית. יש לציין שמצוות ציצית חלה על כל בן זכר רק אם הוא לובש בגד עם 4 כנפות (פינות).

אנחנו מתעטפים בטלית שהוא בגד עם 4 כנפות על מנת לזכות ולקיים מצווה זו.

ערכת תפילין וטלית לבר מצווה

נהגו לרכוש לנער בר המצווה ערכה הכוללת גם את התפילין המהודרות וגם טלית עם תיק לשאת את התפילין ואת הטלית. מנהג בני אשכנז שמתעטפים בטלית רק לקראת החתונה ולכן המושג "ערכת תפילין וטלית" פחות נפוץ אצל בני אשכנז.

ערכת בר מצווה

 זהו שם נרדף לערכת תפילין וטלית. ערכת בר מצווה מכילה את כל הפרטים שנער בר המצווה נדרש להם. במיוחד אם מדובר במשפחה מסורתית ולנער אין בביתו כיפה וסידור, הערכה תכלול לרב תפילין, טלית, שקית לטלית ולתפילין, כיפה וסידור.

מחיר תפילין לבר מצווה

מחיר התפילין אינו משתנה אם התפילין הן לבר מצווה או לאדם מבוגר. מה שמשנה הוא הצורך בחוויה מרגשת ומחברת לבר המצווה יחד עם קניית התפילין. מחיר תפילין לבר מצווה זהה למחיר תפילין לאדם מבוגר. איננו רוצים שנער בר מצווה יניח תפילין פחות טובות, פחות איכותיות ופחות מהודרות, הרי כל מה שאנחנו אומרים כעת לילד: אתה הופך סוף סוף לאדם מבוגר. אין סיבה להשקיע פחות בבן שלנו. עוד כמה שנים בודדות הוא יגדל ויהי בעצמו בעל משפחה. תפילין לבר מצווה נקנה על מנת שילוו אותו כל החיים, עד מאה ועשרים בבריאות ובעבודת השם בשמחה.

להזמנת תפילין לבר מצווה או ערכת תפילין וטלית לבר מצווה חייגו עכשיו 1800795554

סדר הנחת תפילין - לדקדק מתוך יחס של קדושה

הקדמה

התפילין קדושות, בדומה לספר תורה ומזוזה.

מצד אחד הן אמצעי לקשר שלנו עם הקב"ה (יש שדימו אותן למכשיר קשר אל הקב"ה), ומצד שני הן כתר ועטרה לראשנו ועל כך אנו מברכים בברכות השחר: "עוטר ישראל בתפארה", לכן יש בהנחת תפילין הרבה פרטי הלכות שחשוב לדקדק בהם מתוך יחס של כבוד וקדושה לתפילין. כאשר ננסה לשים אליהם לב בהנחה , זה יחבב עלינו  את המצווה ויחבר אותנו אליה. בין אם חגגתם בר מצווה ומעוניינים לדעת כיצד להניח תפילין ובין אם אתם מבוגרים שלא הניחו תפילין הרבה זמן או כאלה שמניחים תפילין יום יום אך רוצים לדעת כיצד לעשות זאת בדקדוק המאמר הזה מיועד בשבילכם.

חשיבות הסדר בהנחה

[אלו שלובשים טלית היא קודמת לתפילין על פי סוד וגם שרומזת לקבלת מצוות כללית ועיטוף של כבוד. אם בטעות הוציאו התפילין קודם לובשים קודם התפילין מדין אין מעבירים על המצוות]

יש לשים לב לפני ההנחה שהשער לא רטוב, (למשל מי שמתקלח או טובל במקווה לפני התפילה) ואלו שרגילים לשים ג'ל לשיער עדיף שישימו אחרי התפילה כי הרטיבות והג'ל ממש מזיקים לתפילין.

קודם מניחים תפילין של יד אחר כך של ראש לפי סדר הפסוק: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך".

לשם כך צריך להוציא את התפילין לפי סדר: קודם של יד ואחר כך של ראש ולכן יש להניחם מראש בנרתיק התפילין בסדר ידוע וקבוע.

מניחים תפילין של יד בצד שמאל בשקית ושל ראש בימין כי הראש יותר קדוש כיוון שיש בו שתי אותיות משם השם השין והדלית ואילו בשל יד יש רק את היוד.

בתפידנית אין בעיה כי היד למעלה ואי אפשר לטעות.

(כיום רוב התפילין נשמרים בתוך בית של פלסטיק שמקיף את כל התפילין כולל החלק התחתון, לבית מהפלסטיק יש דין של תשמיש קדושה ויש לגונזו אם נשבר או התקלקל אך השקית כיוון שאין התפילין עצמן נוגעות בה יש לה רק דין של תשמיש לתשמיש ואין בה קדושה ולכן מותר להניח בה דברים נוספים ואיננה צריכה גניזה. יש לשים לב שאם התפילין אינן מכוסות מכל הצדדים אזי הכיסוי לתפילין בו מונחות התפילין יש לו דין של תשמיש קדושה ואין להכניס לתוכו דברים אחרים מלבד התפילין אלא אם כן עושים תנאי. אין להתייחס אליו בביזיון ויש לגנזו לאחר שבלה בגניזה פשוטה.)

אם בטעות הוציא תפילין של ראש קודם מניחים אותו בצד ומניחים של יד קודם בכל מקרה. (למרות שאין מעבירים על המצוות כיון  שהסדר בפסוק הוא בדווקא.)

מנהג יפה לנשק את התפילין כשמוציאים אותם מהשיידלה [הבית מהפלסטיק]

יש לשים לב שכל הפוסקים מסכימים שלא טוב לתלות תפילין. יש אומרים שזה ממש אסור כי זה ביזוי להם. לכן עדיף תמיד להחזיק בבית עצמו ולא ברצועות. בעיקר טועים בזה בתפילין של ראש ויש להיזהר בזה.

הברכה

זמן הברכה על התפילין הוא בהידוק התפילין של יד. ספרדים מברכים ברכה אחת ואשכנזים שתיים אחד ביד ואחד בראש.

תפילין של יד

סדר ההנחה וההלכות נמצאות כבר באתר של תפילין בית אל ואפשר לקחת משם.

לשים לב שהיוד צמוד לבית בתפילין של יד. לשים לב שאין חציצה בין הבית לבשר, ולדעת שמעיקר הדין בכריכת הרצועות על היד אין בעיה של חציצה ולכן אין חובה להוריד שעון אבל לפי הקבלה עדיף.

לעמוד על סוגי הכריכה השונים כלפי פנים וכלפי חוץ וגם השין ביד לפי סוגי הכריכה השונים לפי העדות השונות שונים.

הערה: תלמידים בראשית דרכם  להנחת תפילין אינם מאומנים מספיק בכריכת רצועות היד ,בכדי שלא ילחצו על מקום ההנחה [באמת היד]יתר על המידה  ויגרום לכאבים.בכדי לבדוק אם קיים לחץ  יתר על המידה ,לאחר הכריכה סביב היד  יש לסובב את היד שהיא מקופלת בזוית  כלפי  חוץ אם הרצועה מתהדקת יתר על המידה וגורם ללחץ סימן שהרצועה  נכרכה יתר על המידה  וכדי לשחרר ולכרוך שוב. אם  בסיבוב היד הרצועה אינה לוחצת כלל סימן שהרצועה רפויה .ואינה מהודקת מספיק זה עניין של אימון   

 

תפילין של ראש

סדר ההנחה וההלכות נמצאות כבר באתר של תפילין בית אל ואפשר לקחת משם.

בהנחה של ראש שוב נשיקה ולהדגיש לא לתלות את הבית ברצועה כנ"ל. להקפיד שהרצועה המקיפה את הראש וכן הרצועה היורדת לא יתהפכו.

חשיבות התאמת התפילין לילד

אורך הרצועות והתאמתן: כדאי לעשות את אורך הרצועות לפי גודל הילד גם של יד וגם של ראש. לא צריך שיהיו ארוכות מדי זה רק מכביד וגורם שיגררו על הרצפה שזה אסור וממילא כשהילד יגדל הרצועות יתבלו ויוחלפו.

גודל הבתים והתאמתם: גודל הבתים צריך להתאים לגודל של הילד. חשוב בעיקר שהבתים לא יהיו גדולים מדי כי אז נוצרת בעיה במיקום ההנחה.

מנהגים יפים נוספים

מנהג יפה לומר את התפילה לפני ההנחה וכן לקרוא את פרשיות התפילין.

הנחת התפילין עדיף שתהיה מחוץ לבית הכנסת בחדר מבוא ולא במקום התפילה עצמו אם זה אפשרי, יש שמניחים בבית.

בסוף התפילה ראוי ללמוד משהו עם התפילין .

לא להוריד את התפילין לפני "עלינו לשבח" או לפחות לא לפני קדושא דסידרא והקדיש השלם.

 

 

הוספות למבוגרים (פחות מתאים לבר מצווה)

תפילין דרבנו תם

להזכיר אולי בקיצור שסדר הנחת תפילין דרבנו תם הוא זהה בעיקרון.

יש נוהגים לומר תפילה של כוונה מיוחדת בהנחת רבנו תם.

יש שמניחים ביחד את שני זוגות התפילין, ואלו שלא עושים כך: מניחים קודם את של רש"י. תפילין של רש"י יותר קדושים ואין להחליף את השקיות שלהם.

הרוב נוהגים להניח תפילין דרבנו תם בסוף התפילה ולומר בהם קריאת שמע.

יש המחליפים את התפילין לאחר קדושה.

יש עוד הלכות בנושא  הקיימות כבר באתר.

תפילין של ראש

מקום הנחת תפילין של ראש לאלו שנשרו שערותיהם: עצה טובה: כדאי לכל אדם לבדוק את מקום הנחת התפילין לפני שהוא מתחיל להקריח. אם לא בדק אז בדרך כלל מקום זה נמצא מרחק של רוחב 3 אצבעות של אותו אדם מגשר האף שלו ומעלה.

רצועות התפילין

הרצועות מתבלות ולכן כדאי פעם בחודש להסתכל, ולבדוק שאין פיצוצים וקילופים. בעיקר יש לבדוק בקשרים כי שם זה הכי מועד לסדקים. כמו כן לבדוק מדי פעם את הפינות בתפילין של ראש.

אם ברצועה יש חלק לא שחור זה פוסל לכן ראוי להחזיק לורד שחור ולצבוע לשם קדושת תפילין.

קיפול בעדינות עוזר לשמירה משברים ברצועות. תפילין בית אל מציעה קופסאות מיוחדות השומרות על הרצועות בשלמותן.

להיזהר ולשים לב שהרצועות לא יגררו על הרצפה לא בזמן התפילה ולא בזמן הקיפול.

הערה: בבתים עצמם אם התקלף צבע זה לא מעכב אלא רק ברצועות.

(אולי להסביר שכדאי רצועה איכותית מעור עליון.)

שמירה על תפילין

יש לשמור על התפילין ולהיזהר שלא יפלו. אם חלילה נפלו חובה לתת צדקה.  אין להשאיר תפילין ברכב כי החום ברכב מזיק לתפילין.

יש להדק את התפילין של ראש מדי פעם וכן להדק את היוד בתפילין של יד.

אם המגן של התפילין של יד משתחרר ניתן לשים חתיכת נייר בפנים ויש לו דין של תשמישי קדושה כי הוא נוגע בתפילין.

בדיקת התפילין

אין חובה לבדוק תפילין כי הם בחזקתם ופתיחה פוגעת רק אם קרה חשיפה לאור ורטיבות צריך לבדוק

מנהג חסידים  בעיקר בחסידות חב"ד לבדוק תפילין בחודש אלול.

ונזכור כי אין לדבר דברי חול בתפילין [ניתן לספר את הסיפור על התפילין של אור החיים הקדוש שנמכרו לאיש עשיר בתנאי שלא ישיח בהן שיחת חולין וכשפעם אחת לא עמד בכך הפסיק להרגיש את קדושתם וכשבדק ראה שכל האותיות פרחו מהקלף] והלוואי ונזכה שיתקיים בנו וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך אלו תפילין שבראש

 

לעניין הידור בהלכות תפילין

נושא ההידור בהלכה התפתח מאוד בדורות האחרונים , תשומת הלב וההקפדה והדרישה להידור נהייתה מצויה בכל בית יהודי כמעט.

אך המושג הידור נהיה מאוד מעורפל , מתי דבר נקרא מהודר ומתי לא?

זוהי שאלה סבוכה שקשה לענות עליה.

הרה"ג הרב יעקב אריאל אמר לי פעם בענייני מזון שכמעט כל מזון שנכתב עליו מהודר חוץ מבשר בקר זהו הידור להוציא כסף מן האנשים, ושהוא סרב לבקשת חברת עלית לכתוב מהודר על מוצר שלהם רק בגלל שגם המתחרים כתבו והעביר אותם להשגחת רב אחר.

מצב דומה קיים גם בשוק  ארבעת המינים , כל שנה אנו שומעים על סט מהודר במחיר חדש , המציאו כשר מהודר ומהודר לכתחילה ולמהדרין ולמהדרין מן המהדרין כאשר אין גדרים ברורים על מה ולמה זכה אתרוג או לולב זה להגדרה כזו או אחרת. ואמר לי הרב שטרן [מחבר ספר ארבעת המינים] ,וכן שמעתי מעוד רבנים שעיקר העניין הוא המחיר ככל שהמחיר יותר גבוה האתרוג יותר יפה ולכן נקרא יותר מהודר.

הידור בפרשיות

גם בנושא סת"ם הדבר נהיה בצורה דומה מאוד לזה.

היה מקרה של תביעה שאדם קנה פרשיות שהוא טען שאמרו לו שיהיו מהודרות מאוד ותבע את הסופר אצל הרב אלישיב שלא היה 2 תגי למד, כידוע הרב אלישיב פוסק שחיסרון של 2 תגי למד נקרא בדיעבד, ובכל זאת הרב אלישיב פסק שהשאלה תלויה במחיר שהוא שילם ביחס למחירי השוק אם אינני טועה, נדמה לי שאמר שאם שילם 600$ על הפרשיות אז יש לו זכות לדרוש שיהיו שתי תגי למד [אולי בסכום היה מעט פחות] כיוון שהקונה שילם פחות מהסכום, הרב קבע שהתפילין עדיין בגדר מהודרות ביחס למחיר ששילם.

העיקרון שנלמד מפסק זה הוא ב- 2 דברים:

 א] נושא ההידור נהיה עניין של דיני חושן משפט השווי הממוני של הפרשיות וכוונת הקונים הנבדקת לפי התשלום.

ב] עיקרון שני ואולי אף יותר חשוב שגם פרשיות שיש בהם פרט מסוים שהוא בדיעבד לפי פוסקים מסוימים יחשבו בשוק כמהודרות.

הסיבה לכך לדעתי היא פשוטה , מעולם לא נאמרו גדרי הידור בדיני האותיות , הגמרא הזכירה פרטים מסוימים שרוב הראשונים והאחרונים הסכימו שהם מעכבים, כיסודו הגדול של הנודע ביהודה, מעבר לכך הביאו הפוסקים בדימוי מילתא למילתא עוד דברים שיש להקפיד עליהם בצורת האות ועל חלקם אמרו את המושגים לכתחילה ובדיעבד , כאשר התכוונו להביע בזה את דעתם ההלכתית כמה יש להקפיד על העניין .

אך כאשר פרשיות נכתבו בכשרות ורוב האותיות נכתבו על פי ההדרכות ההלכתיות העיקריות,זהו כבר מצב טוב , הכתב בשנים האחרונות יותר מוקפד בהרבה עניינים, הרבה מעבר לפרטים שמעכבים בהלכה,

תפילין שיש בהם משהו שהוא פסול לדעה מקובלת המופיעה בהלכה ויש הפוסקים כמוה למעשה קשה לקרותם מהודרים , אך גם את זה מצינו בפוסקים שלא פסקו כדעה זו, כיוון שלדעתם אין בעיה בנקודה זו לא חששו לה כלל.

בודאי ובודאי בפרטים שהפוסקים כלל לא הזכירום כמעכבים אלא כתבו הדרכה , שנקראת לכתחילה, שכך ראוי לעשות, אין זה אומר שאם לא עשו כך התפילין לא מהודרות או פחות כשרות! זה רק אומר שבנקודה זאת הם לא מקיימות את אותה הלכה ברמת הלכתחילה שלה ועדיין יקראו מהודרות מצד ההקפדה על הרבה הלכות אחרות של לכתחילה.

וכך באמת מקובל היום שברגע שסופר בכתב שלו מצליח לעמוד בזה שרוב האותיות שלו הם במצב לכתחילה ואין אותיות שניתן לומר עליהן שהן בדיעבד, הכתב שלו כבר נקרא מהודר, למרות שבפרטים רבים הוא הקפיד רק על כשרות כיון שיש פרטים מסוימים בהם הצליח לעשות את הלכתחילה של מעבר לכשר הוא כבר ראוי להיקרא מהודר, והכוונה היא מהודר בפרטים מסויימים.

וכן אמר לי הרה"ג הרב סבתו שפעם שאלתיו שאלת חכם בפרשיות מסוימות ואחר שהכשיר לכתחילה שאלתיו אם התפילין עדיין נקראות תפילין מהודרות, וענה לי שכיוון שלדעתו השאלה הייתה כשרה ולא במצב של בדוחק עדיין הן מהודרות למרות שיש אולי פוסק שהיה פוסל, ושאלתיו הרי הייתה פה שאלת חכם? וענה לי שאם אותו אדם מקפיד תמיד על הגדר של דבר שנשאלה בו שאלת חכם אז בפרט זה התפילין כרגע לא מהודרות אך מבחינת הלכות תפילין הן עדיין מהודרות.

יצא לנו שקשה למצוא הגדרה ברורה  לכמה מהודרת כל פרשיה ויהיה קשה לתת ציון ומדרג,

אך גדר אחד כמו שראינו הוא המחיר המקובל בשוק, וגדר שני זה הרמה הכללית של הסופר.

אם אין בפרשיה דברים שמוגדרים על ידי רוב הפוסקים בדיעבד , או אפילו פסולים לחלק מהדעות המצויות , ומאידך יש בה אותיות שהקפידו בהם על פרטי הלכתחילה כפי שמצוינים בהלכה שהם מעבר למינימום של הכשרות [כלומר שודאי שהאות הייתה כשרה גם בלי פרטים אלו למשל בית שרוחבה מעט פחות מג' קולמוסים שהיא ודאי כשירה למרות שהמשנה ברורה הביא שלכתחילה תהיה ג' קולמוסים] כבר יכולות פרשיות אלו להיקרא מהודרות מצד אותיות אלו שהקפידו בהם על ההלכות לכתחילה, וכמובן שרמת ההידור גדילה ככל שיש יותר אותיות שעומדות בלכתחילה וגם כמובן יותר הקפדה על הלכות נוספות: רווחים ופתוחות וסתומות וגם מקובל היום להתייחס ליופי של הכתב למרות שלדעת הרבה מהפוסקים אין עניין זה קיים בתפילין, ומכירת תפילין שאין בה הקפדה יתרה על יופי הכתב אינה נחשבת לדבר פסול.

ולכן יצא שרוב הפרשיות הנמכרות בשוק ראויות להיקרא מהודרות ברמה זו או אחרת בודאי אלו שמחירן מ 700-750 ₪ ומעלה לפי ניסיוני .

ובודאי בנידון דידן שהבית עגולה מאחורה , שכך כתוב בכל פוסקי הספרדים לעשות , אף אם מבפנים אינה בדיוק מרובעת כמו שחלק מהם הביאו שראוי לעשות לכתחילה , עדיין יקראו מהודרות , מצד הרבה פרטים אחרים שמהודרים בהם, ובמיוחד שפרט זה לא נכתב על ידי אף אחד שיש בו חשש פסול או חשש בדיעבד , ובודאי שאינו גורם לשינוי בצורת האות ולא לדמיון שלה לאות אחרת, אחרי שהבית צריכה להיות עגולה מאחור וההבדל בינה לבין כ בכתיבה הספרדית הוא בריבוע התחתון שהבית מרובעת והכף עגולה וכן בבית יש עקב, וישנם הרבה כתבי יד ספרדים בהם לבית אין עקב למטה וכל ההבדל בין הבית לכף הוא בריבוע למטה משמאל ומעולם לא הטילו בכתבים אלו דופי וודאי נחשבו אף מהודרים במנהגי אותם מקומות.

והמצב היום שכמעט כל הפרשיות המצויות בשוק מהודרות מאוד לעומת אלו שלפני 100 שנה והלוואי והמצב ימשיך להשתפר וודאי שיש עוד מה לשפר.                                                                                 

בדיקת תפילין הדרכה והתייחסות כללית

מתי בודקים תפילין?

לתפילין יש חזקת כשרות וההלכה לא מחייבת לבדוק תפילין אלא אם כן ניזוקו או הורעה חזקתן . כגון ששהו בשמש או בחום גבוה או נפלו למים או לא הונחו זמן ארוך.

פתיחה של תפילין תמיד מזיקה לבתים ואף לפרשיות.

תפילין מבהמה גסה שניקנו במקום מוסמך והם מאיכות טובה אין צורך לבדוק במשך 25-30 שנה מקנייתם [כך למשל הדריך הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל לגבי תפילין בית-אל]

אך מנגד יש הנוהגים לבדוק תפילין כל שנה באלול בעיקר בחסידות חב"ד.

כמו כן לעיתים המקור של התפילין לא מספיק ברור או שקרה משהו שמעורר חשש בליבנו ובמקרים כאלו רצוי לבדוק את התפילין.

היכן לבדוק את התפילין?

קודם כל יש ללכת למקום מוסמך לבדיקה שעובד עם בעלי מלאכה טובים גם בתחום ההכנסה והצביעה שלאחר הבדיקה. כדאי להתייעץ ולברר היטב אצל מישהו שאתם סומכים עליו.

רוב הרבנים היום מזהירים לא לבצע בדיקה ביום אחד שבדרך כלל נעשית בצורה לא טובה ואף גורמת נזקים לתפילין, אמנם זה לא נוח אבל עדיף לקחת גמ"ח תפילין או להסתדר כמה ימים בעזרת המשפחה או החברים. אפילו ברמה הבסיסית של הצביעה שלאחר ההכנסה יש לדעת שהיא צריכה ייבוש טוב ולפעמים צביעה חוזרת , אם תקבלו את התפילין לאחר יום אחד זה אומר שלא יובשו ונבדקו כמו שצריך והצבע עלול "להתפוצץ " אצלכם לאחר כמה ימים.

בבתים עצמם אתם יכולים לראות בעצמיכם אם הפינות חטפו מכות וצריכות תיקון או לא, כמו כן תוכלו לראות בעצמכם אם תחתית הבית ישרה או התעקמה.

לגבי מצב החללים בתוך הבית ומה שקורה בזמן הפתיחה תצטרכו לסמוך על בעל המקצוע שבחרתם.

בדיקת פרשיות התפילין

לפעמים כשמוסרים תפילין לבדיקה מקבלים הערות שונות ולא תמיד מובנות כמו: "זה בדיעבד", "לא לכתחילה", "לא מהודר", "פסול", "שאלת חכם" ועוד. ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

קודם כל יש להבחין בין הערות שמעירים על דברים שקרו במשך הזמן מאז הבדיקה האחרונה או דברים שהיו עוד מאז הקניה.

למשל: אם חסרה אות או מילה באחת הפרשיות, אין מה לעשות! הפרשיות פסולות ויש להחליף את הפרשיות החל מאותה פרשיה והלאה. אם ידוע לך ממי קנית את הפרשיה אתה יכול ללכת אליו והוא יחליף לך את הפרשיה. יש להדגיש שאין קשר בין הפרשיות בתפילין של יד לפרשיות בתפילין של ראש, עם זאת יש חסרון בהידור במצב בו הפרשיות של יד ושל ראש אינן של אותו סופר סת"ם. לעומת זאת אם יש מילה או אות מיותרת ישנה אפשרות לתקן. כל אלו הן בעיות שהיו קיימות בעצם משעת הקניה. דוגמא נוספת: הדיו נמחק או נמרח או שאותיות נשברו , דברים אלו קורים מסיבות שונות ואין עליהם שליטה לא משנה איפה קנית או  איזו רמת תפילין יש לך, זה עלול לקרות, במצב כזה הדבר היחיד שאתה יכול לעשות זה לנסות לשאול תלמיד חכם גדול שפוסק בענייני סת"ם ולשמוע אולי ניתן להקל ולתקן.

אך רוב ההערות הם על בעיות שונות בפרטי האותיות ופה יש לשים לב קודם כל האם קנית את התפילין במקום טוב שאתה סומך עליו? האם נבדקו בעבר על ידי מישהו שאתה סומך עליו? אם התשובה על אחת משאלות אלו היא כן אל תמהר להתייאש.

ישנן הרבה דעות ומחלוקות בפרטי הדינים של צורת האותיות של התפילין, ואם כבר נבדקו בעבר כנראה שיש דעות שאפשר לסמוך עליהן שהתפילין כשרות ואולי אף תפילין מהודרות למרות ההערות.

דאג שיתנו לך הערות ממוקדות: איפה בדיוק הבעיה, באיזה פרשיה, באיזה מילה ובאיזה אות ואל תסכים לקבל הערה כללית כמו: "כל הדלתים לא בסדר", בקש שיציינו 2-3 מקומות שהם לדעת הבודק הבעייתיים ביותר, וכך בכל נושא שעליו העיר , לאחר מכן קח את הפרשיות וההערות לרב או בודק נוסף ושאל לדעתו לצורך בירור ואחר כך חזור לבודק הקודם או למוכר ותברר איתם את הבעיות.

אך  אם קנית תפילין זולות מאוד או ממקום שלא ברור לך שרמתו טובה יתכן מאוד שההערות נכונות!

סוגי ההערות השונים.

לא מהודר – פירושו שיש דרגות שונות בהידור , כיון שיש נושאים בהם יש מחלוקת בהלכה. אם זה חשוב לך כדאי שתשאל לדעת מי זה לא מהודר ומה דעת רוב הפוסקים ואם יש לך פוסק שאתה רגיל ללכת לפי הדרכותיו כדאי לשאול מה דעתו בעניין. אך ודאי שהתפילין כשרות ואתה יכול בשקט להניח אותם.

לא לכתחילה : פירושו שיש הדרכות בהלכה לסופר איך הוא אמור לכתוב את האותיות ובמקרה זה הסופר לא עמד בהדרכה בנושא מסוים, אך עדיין זה כשר בדרך כלל ברמה קצת יותר נמוכה מאשר לא מהודר, גם כאן ניתן לברר לגבי הפוסק שאתה הולך לפיו , אך ודאי שניתן להניח את התפילין והן כשרות.

בדיעבד : זהו ביטוי אחר שבעצם אומר אותו דבר כמו לא לכתחילה אבל בצורה מעט יותר חריפה, יש לדעת שלהרבה מפוסקי הספרדים לא קיים מושג כזה של בדיעבד, כיוון שלכתחילה זו הדרכה לסופר אבל אחרי שכתב השאלה העניינית היחידה זה כשר או לא כשר .שוב כדאי לברר לפי מי אמרו שזה בדיעבד, ומה אומרים הפוסקים האחרים , כיוון שישנם דברים שהם בדיעבד לפוסק אחד אבל מהודרים לפי פוסק אחר, ולא תמיד הפוסק שהמגיה בחר להעיר לפיו הוא הפוסק שלך.

גם פה צריך לדעת שבדיעבד זה עדיין כשר לדעת כולם.

יש פוסלים: זו כבר דרגה יותר נמוכה שפירושה שיש פוסקים הפוסלים בבעיה זאת אך לא כולם. כאן ודאי חובה לברר מי הפוסל ומה דעת הרוב , ותמיד כדאי לברר מי המיקל ומה דעת הפוסק שאתה רגיל ללכת לפיו, ואז צריך להחליט אם להמשיך להניחם או לא. 

לא טוב, או איני יכול להכשיר : זו הדרך המעולה לומר שיש משהו פסול בתפילין לדעת המגיה, פה תמיד יש לברר מה בדיוק לא טוב ואיפה , ואז לשאול מישהו נוסף כדי לבדוק אם ישנם דעות מקילות , כיוון הדרך הנכונה היא להקיל בתפילין ישנות כיוון שחס הקב"ה על ממונם של ישראל, ויש שמחמירים שלא לצורך , כל זה כמובן נכון גם אם אמרו פסול.

כמו כן תמיד כדאי לשאול האם הבעיה שמעירים עליה היא בעיה ספציפית במקום אחד או שניים או שינן כמה בעיות והן חוזרות על עצמן בהרבה אותיות בתפילין כך ניתן לקבל הערכה לגבי רמתם הכללית של התפילין.

במקרה של בעיות תמיד כדאי להתייעץ עם רב או פוסק שסומכים עליו שיעשה לנו סדר בהערות.

הידור במצוות

למרות כל מה שאמרנו שתמיד כדאי לברר מה הדעות הנוספות יש לזכור:

התפילין הן מצווה ומצוות יש לקיים לכתחילה ובהידור , ואם אנו מקפידים על הבגדים, הרהיטים והמכונית שלנו שיהיו מסוג א' א' בוודאי ובוודאי שנשתדל שגם המצוות שלנו כולל מצוות תפילין, שאין קץ למתן שכרה, יהיו מהודרות ולכתחילה, ולכן נהיה אוהבים את התוכחות ונשמח על כל הערה ונודה למגיה וכמובן לקב"ה שזיכנו לגלות את הבעיה ולתקנה ולזכות שמכאן ואילך נניח תפילין יותר מהודרות, וכפי שמסופר על יהודי מבוגר כבן שמונים שנתן את התפילין שלו  מהבר מצווה לבדיקה [אחרי שכבר נבדקו גם בעבר מספר פעמים] והמגיה גילה שחסרה אות מתחילת הכתיבה ומשום מה לא התגלה הדבר מעולם בבדיקות הקודמות, כמובן שהתפילין פסולות מזמן קנייתם ויוצא שאותו יהודי לא הניח מעולם תפילין!, חשש המגיה מאוד איך יקבל יהודי מבוגר בשורה רעה זו , אך לא הייתה לו ברירה , לתדהמתו של המגיה כאשר שמע היהודי את הבשורה הרעה החל לרקוד משמחה , לא הבין המגיה לשמחה מה זו עושה וחשש שאולי נטרפה עליו דעתו מרוב צער,אך היהודי המבוגר הרגיעו ואמר לו , איך לא אשמח , הרי חס ושלום אם לא היית מגלה את הפסול הייתי עלול להיפטר מהעולם בלא להניח מעולם תפילין כשרות ועכשיו זיכני הקב"ה שאספיק עוד בסוף ימי להניח תפילין כשרות , ולא אשמח על כך?

הלוואי ונזכה כל עם ישראל לתפילין מהודרות , ובכך נזכה שגם התפילין של ריבונו של עולם שהם עם ישראל יהיו גם הן מהודרות. 

איך בוחרים תפילין?

בשעה טובה החלטתם לקנות תפילין ואתם כמובן מעוניינים לרכוש תפילין כשרות ומהודרות אך לא יודעים אילו תפילין לבחור, על פי אילו פרמטרים ועל מה להקפיד בעת הרכישה. במאמר הבא נענה על שאלות אלה שצצות בעת קניית תפילין.

על מה להקפיד ברכישת תפילין?

כדאי להקפיד על 3 דברים ראשונים:

1. להקפיד על  קניית תפילין במקום שניתן לסמוך על כשרות וטיב התפילין (התפילין הם "קופסא שחורה" במובן שלאחר גמר הייצור, הסגירה והצביעה, לא ניתן לבחון את איכותן מבחוץ )

2.להקפיד לשתף את נער בר המצווה בכל התהליך. כשהילד יראה וילמד שלהורים אכפת ממצוות תפילין והם מוכנים להשקיע בכך זמן וכסף, המסר של חשיבות המצווה יעבור לילד גם בלי שההורים יאמרו זאת מפורשות

3.לחפש מקום שמאפשר לילד לחוות את מצוות תפילין ולא סתם מקום עם תפילין למכירה, הסבר על התפילין, השתתפות בתהליך ייצור התפילין או כל דבר שייתן ערך מוסף חשוב בתקופה זו. חלק חשוב מהרצון שלנו שהילד ייקח על עצמו אחריות בגיל המצוות, תלוי ברמת ההכנה שלנו אותו לקראת היום הגדול. ככל שנערוך פעולות של הכנה, פעולות שיעבירו את הילד בתהליך כלשהו, תהליך אישי, משפחתי, תורני,  כך הבגרות וקבלת האחריות יהיו ממקום של מוכנות וקבלת אחריות בבחירה.

אילו פרמטרים קובעים את איכות התפילין

איכות התפילין נקבעת בשני החלקים המרכיבים את התפילין הפרשיות והבתים.

בתי התפילין יבחרו מעורות שור ולא מעורות פרה שהנם שומניים יותר, בנוסף בתהליך הייצור יש לבחון העם בזמן הלחיצה על העורות מתגלה שהחלק הפנימי של העור שומני. במקרה כזה לא יעזור לייבש את הבתים, שומן אינו מתייבש ותפילין מעורות כאלו עתידים להתעוות במהלך השנים.

הקפדה לראות את בתי התפילין בצבעם הטבעי לפני הצביעה תאפשר לנו לראות שלא מילאו את חלקי העור בדבק, ושאין סדק משמעותי באזור המעברתא. סדק כזה הוא איום על יכולת השרידות של התפילין בעת פתיחה עתידית לצורך בדיקה.

פרשיות איכותיות נכתבות ע"י סופר סת"ם מומחה, שאינו חוסך בדיו איכותי ומשתמש בקלף שאינו שעיר מידי על מנת שמשיכת הדיו על גבי הקלף תהיה שלמה וללא ניתוקים הנובעים מתנועת השיער לאחר משיכת השיער.   כדאי שהסופר ישתמש בקולמוס שאינו דק מידי ובכתב שאינו דק מידי על מנת ששלמות האותיות תישמר לאורך שנים.

הקפדה שהכנסת הפרשיות לבתים תעשה אך ורק לאחר שבתי התפילין הורחבו בהתאם לעובי הפרשיות כך שהכנסת הפרשיות לא תעשה בדוחק (דבר שיגרום קושי רב בעתיד בניסיון לחלץ את הפרשיות מהבתים עד כדי פסילתם)

איך יודעים אם התפילין באיכות טובה

מכיוון שלאחר צביעת התפילין לא ניתן לבחון כמעט את איכות התפילין למעט בדיקה חיצונית של אחידות הצבע, יושר החריצים והחורים. רצוי ל"פגוש" את התפילין שלכם לפני תהליך הצביעה ולבקש הסבר על הבתים. טעות לחשוב שגודל התפילין או משקלם קובעים את איכותן. על ההבדל באיכות בין תפילין בהמה גסה לתפילין בהמה דקה כבר כתבנו.

איך נדע שהתפילין שברשותנו כשרות

השולחן ערוך כותב: "תפילין שהן בחזקת כשרות אינן צרכים בדיקה לעולם" הרב מרדי אליהו זצ"ל העיד על תהליך הייצור המוקפד של תפלין בית אל שאלו הן תפילין שיש להן חזקת כשרות. אם כן מתי בכל זאת כדאי לבדוק את התפילין? אם יש הרעה לחזקת הכשרות כגון שהתפילין נרטבו או שהיו למשך תקופה בחום גבוה או לאחר 20 שנה לבדוק שהדיו לא דהה מהפרשיות. 

אילו תפילין נחשבות לתפילין מהודרות

תפילין מהודרות אלו תפילין שנעשות בחרדת קודש עם הקפדות הלכתיות ומתחשבות בשיטות מרכזיות בהלכה (גם אם הן לא נפסקו להלכה). בתפילין בית אל יצרנו תו תקן הלכתי ובו מפרט של מעל 50 הידורים, כך שכל דגם של תפילין מיוצר על פי תו התקן ומבטיח לך רכישת תפילין מהודרות.

כמה עולים תפילין

בבואנו לברר כמה עולים תפילין, חשוב לדייק את השאלה בפירוט אילו תפילין אנו מבקשים בעת קניית תפילין. תפילין מבהמה דקה פשוטות ומחירן זול יותר לעומת תפילין מבהמה גסה שתהליך ייצורן מורכב יותר וישנן גם תפילין מבהמה גסה מהודרות יותר מבהמה דקה ואז מחירן יהיה בהתאם

מה המחיר של סוגי התפילין הנמכרים בשוק התפילין

מחיר תפילין נקבע לפי חומר הגלם ורמת ההשקעה בייצור התפילין. חומרי הגלם שמשתמשים בהם כיום לייצור תפילין הם:1. עור בהמה דקה- כבש או עז 2. עור בהמה גסה- פרה או שור

בתפילין מבהמה דקה תהליך הייצור פשוט יותר ואורך זמן קצר משמעותית ואין בו את ההקפדות הנדרשות לתפילין מבהמה גסה. יצור תפילין מבהמה דקה בו העור הינו דק נעשה בשיטה הבאה: עיבוד העור, מתיחה, חיתוך העור לחתיכות קטנות ובניית התפילין על ידי הדבקת חתיכה אחת לחברתה.

למה תפילין מבהמה דקה נחשבות פחות מהודרות?

תפילין מבהמה דקה לא ניתן לייצרם מחתיכת עור אחד והדבקת החתיכות יוצרת שאלה הלכתית לגבי כשרותן (האם דבק הוי כחיבור או לא) בנוסף בתפילין אלו לרוב לא ניתן להקפיד ולייצר חריצים, רמת הפרשיות המותאמת לתפילין אלו היא ברמה בסיסית ולא מהודרת. פגיעה חיצונית בתפילין של ראש יכולה לגרום לחור או לפגם שלא ניתן לתקנו לעומת תפילין מבהמה גסה שישנו מספיק עובי בעור שניתן על פי רוב לתקנו במפעל. אורך חיי תפילין בהמה גסה קצר יותר מתפילין העשויות מבהמה גסה באופן משמעותי עד כדי כך שמשפחות באות אלינו עם תפילין בהמה גסה שהיו שייכות לסבא ומסבות אותן להנחתן על ידי הנכד (כמובן לאחר בדיקה ושיפוץ)

למה תפילין מבהמה גסה (לרוב) יותר מהודרות

תפילין מבהמה גסה ניתן לייצרן בתהליך בו אנו משתמשים באותה חתיכת עור ועל ידי מתיחה, דחיסה ושיוף יוצרים תפילין מחתיכת עור אחת.

רמת ההשקעה בייצור התפילין משתנה מיצרן ליצרן, אך בתפילין מבהמה גסה ניתן ליישם שיטות הלכתיות רבות ובכך להביא את התפילין לרמת הידור גבוה. לדוגמא- הקפדה שבתי התפילין בראש יהיו מופרדים עד התפר ללא שום דבק ביניהם (הידור סטנדרטי אצלנו, והידור שצריך להוסיף עליו אצל יצרנים אחרים), הופכים את התפילין לתפילין מהודרות יותר

מחיר תפילין מבהמה גסה

תהליך ייצור התפילין מבהמה דקה פשוט וקל יחסית לייצור תפילין מבהמה גסה. לכן ישנו פער משמעותי בין מחיר תפילין בהמה דקה למחיר בהמה גסה (טווח מחירים ריאלי בין 1,000 ₪ - 1,600 ₪ לזוג תפילין בהמה דקה)

עלות תפילין מבהמה גסה נקבע מההשקעה בכתיבת הפרשיות, שזהו החלק שקל יחסית לעקוב אחריו ולבחון אותו, ומההשקעה בתהליך ייצור הבתים שבמפעל תפילין בית אל אורך 13 חודשים

(עלות תפילין מבהמה גסה פשוטות 2000-3000 ₪,

עלות תפילין מבהמה גסה מהודרות 3,500 ₪ - 5,900 ₪)

מחיר תפילין לבר מצווה

מחיר תפילין לבר מצווה אינו שונה ממחיר תפילין לאדם מבוגר. אלא אם ההורים מחליטים שהם לא רוצים להשקיע ברכישת התפילין עבור בר המצווה. חשוב לציין שרכישת תפילין במפעל עתיר ידע וניסיון נותן למשפחה נכס לדורות! מה גם שהאחריות שלנו לתפילין ניתנת לכל החיים (לפי כללי האחריות)

 

אביזרים לספר תורה

כשאתה רוצה לקנות תשמיש קדושה יקר ערך, כדאי לפנות לגורם שמצוי שנים רבות בתחום וידע להעריך נכון את הצרכים שלך ולהתאים לך את ספר התורה או את תשמיש הקדושה המתאימים לך. במאמר הבא נסביר אילו אביזרים קיימים לספרי תורה ספרדיים ואשכנזיים

אילו אביזרים ישנם לספרי תורה?

מעיל לספר תורה

מבנה ספרי תורה בקהילות יוצאי אשכנז נראים שונה ממבני ספרי התורה של רוב קהילות יוצאי המזרח. שלא להתבלבל, אין מדובר חס וחלילה בשינוי בתוכן הספר והכתוב בתורה. זהו אחד הדברים המופלאים ביותר שנתגלה לאחר 2000 שנות גלות. בכל קהילות ישראל לא נמצאו הבדלים בין ספרי התורה שנכתבו במשך אלפי שנים בידי עשרות אלפי סופרים באלפי קהילות הפזורות על פני כל העולם ופעמים רבות ללא קיום כל קשר ביניהן.

קלף ספר התורה בקהילות יוצאי אשכנז כרוך על שני גלילי עץ הנקראים עצי חיים לספר תורה מפרשת "בראשית" הראשונה בתורה ועד פרשת "וזאת הברכה" האחרונה בתורה. כל יריעת קלף כרוכה אל חברתה על ידי תפירה בגיד כשר.

קלף ספר התורה מוחזק על ידי כריכה של רצועת בד האוחזת שלא יפתח, על גבי הרצועה מלבישים לספר התורה את "המעיל", מעיל לספר תורה הנקרא גם כיסוי לספר תורה עשוי בד.

על גבי המעיל לספר התורה נהגו לרקום שמות יקירים אותם רצו להנציח בכתיבת ספר התורה על פי מנהג ישראל לכתוב ולהכניס ספר תורה לבית הכנסת לעילוי הנשמה של הנפטר.

ארגז לספר תורה או בית לספר תורה

לעומת מבני ספר התורה האשכנזי הבנוי מקלף הכרוך על גבי עצי חיים, קשור ברצועת בד ועטוף במעיל לספר תורה מבד. בספרי התורה הספרדיים כרוך הקלף על שני עמודי עץ שננעצים בתוך שני מבנה עץ חצי עגול שנסגרים בציר ומשלימים את המבנה לעיגול – אלו הם בתים לספרי תורה ספרדיים.

בית לספר תורה הנקרא גם ארגז לספר תורה או תיק לספר תורה עשוי בחלקו הפנימי מעץ, ומצופה בעץ או בבד ולעיתים אף בציפוי כסף טהור

רימונים לספר תורה

נהגו בקהילות ישראל לעטר את ספרי התורה בקישוטים, זוג רימונים לספר תורה אותם משחילים על 2 עצי החיים של ספר התורה. ישנם רימונים לספר תורה פשוטים העשויים מתכת פשוטה וישנם רימונים העשויים ציפוי כסף או כסף טהור.

כתר לספר תורה

כחלק מהרצון להראות את אהבתנו לתורה, יצרו קישוט דמוי כתר המולבש לרוב על ספרי תורה אשכנזיים. למבנה הכתר יש סמליות רבה ביהדות, (הנהגת השם את העולם, "כתר תורה" ועוד)

כתר לספר תורה ניתן להשיג גם בציפוי כסף וגם בכסף מלא שמחירו עולה בהתאם

יד לספר תורה

על מנת שבעל הקורא יוכל לעקוב ולהראות גם לעולה לתורה היכן הוא קורא, יצרו יד לספר תורה, שמטרתה היא להצביע על פסוקי התורה ללא צורך לגעת בקלף (דבר שהינו בעייתי על פי המסורת היהודית)

כיצד נקבעת איכות תשמישי הקדושה?

איכות של ספר תורה נקבע בבחירת הקלף, בבחירת הדיו, בעובי הקולמוס ובעוד פרמטרים רבים נוספים. גם ארגז לספר תורה, רימונים לספר תורה וכתר יכולים להיות עשויים מחומר פשוט- עץ או מתכת ויכולים להיות מציפוי כסף ובעיצוב מיוחד שינציחו את היקרים לכם בצורה המכובדת ביותר.

רכישת אביזרים לספרי תורה בתפילין בית אל

תפילין בית אל הינו מפעל הקיים מאז שנת תשל"ט שמוכר תפילין מהודרות ותשמישי קדושה. כשרוכשים אביזרים לספר תורה מומלץ לפנות לגורם שפועל בתחום שנים רבות ומביא איתו את הידע בנושא ספרי תורה והאביזרים הנלווים אליהם. בתפילין בית אל יתאימו לך את ספר התורה או האביזרים לספר התורה המתאימים ביותר לך או לבית הכנסת שלך.

כל המוצרים שמיוצרים ומשווקים על ידי חברת תפילין בית אל הינם באיכות גבוהה ובכשרות מהודרת וללא פשרות ועל כך יעיד שמה של החברה בפי כל.

רכישת ספר תורה הינו תהליך ארוך, ומתחיל עוד בשלבים של בחירת סופר הסת"ם, סוג הכתב והתקציב הנדרש. לתהליך כזה כדאי שיהיה משהו בעל ניסיון רב שיוכל לעבור איתכם את כל השלבים עד להכנסת ספר התורה לעילוי נשמת היקרים לכם בצורה הכי טובה, הכי מהודרת ושתכבד את זכרם.

פנו עוד עכשיו להתייעצות ישירות עם מנהל החברה הרב ישי באב"ד 029975158

 

מצוות מזוזה

הרמב"ן מסביר שהתורה ציוותה אותנו לזכור את האותות והמופתים שנעשו לנו ביציאת מצרים כל ימינו, ולכן יש לכתוב את הניסים שהיו ביציאת מצרים על פתח הדלת - במזוזה, וגם על היד והראש - בתפילין. וכן לבנות סוכה לזיכרון יציאת מצרים בכל שנה, כמו עוד הרבה מצוות שהם זכר ליציאת מצרים. ושלא חס ושלום נשכח את יסוד האמונה המכוננת אותנו מהעבר עד לעתיד לבוא. רק כך נזכור את האמונה בה' יתברך, ע"י עשיית המצווה.

וכל אדם שקונה מזוזה וקובעה בביתו, ומתכוון להודות בכך על האמונה בחידוש העולם ע"י הבורא יתברך, ומאמין בהשגחה ובנבואה, שזה בעצם יסוד הכוונה בכל המצוות כולם – אמונה בקדוש ברוך הוא והודאה בבריאה וביצירה – וכבר נחשב ליהודי נפלא.

ושואלים על הרמב"ן: אם הכל זכר יציאת מצרים, ואם כן, במזוזה לא מופיע עניין יציאת מצרים בפירוש כמו בתפילין וסוכה? אבל, התשובה לכך היות והמטרה בזכירת יציאת מצרים היא האמונה בבורא יתברך ואמונה בחידושו את עולמו והשגחתו עלינו. וזה מתקיים במזוזה. על כן, בפרשת "שמע ישראל" ובפרשת "והיה אם שמוע" שנמצאים במזוזה, מופיעה בהן האמונה בייחוד ה' יתברך, ומוזכר שהשגחתו עלינו נעשתה בצורה ישירה כמו בסיפור יציאת מצרים, וזה מביאנו לאמונה בייחוד ה' יתברך.

מקום המזוזה:

המזוזה נקבעת דווקה על פתח הבית, שזה מקום קבוע. יש עניין שכל הזמן יתקל האדם במזוזה ויזכור את ה' יתברך ויתחזק באמונה ולכן דייקא בית חייב במזוזה ולא סוכה שאינה בית קבוע אלא דירת ארעי ואין קובעים בה מזוזה.

השכר שמקבלים מי שזהיר במצוות מזוזה, הוא אריכות ימים שלו ושל ילדיו. בלשון הפסוק "למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה"...

המקומות החייבים במזוזה:

בית, שער חצר, אפילו שער רפת של בקר, לולין, ותבן. ובית של שותפים. אך אם אחד השותפין הוא גוי, אזי פטור בית זה ממזוזה. החיוב אפילו אם אין דלת, העיקר שיש פתח שיש בו 2 מזוזות ומשקוף.

על מה כותבים את המזוזה?

יש לכותבה לכתחילה על קלף מזוזה אחד שלם ולא 2 חתיכות מודבקות, את שתי פרשיות המזוזה: "שמע ישראל" ו "והיה אם שמוע" ואת קלף המזוזה יקבע בפתח. לעומת ה"צדוקים" שהיו חוקקין את פרשת "שמע" על האבן שבמזוזה מתחת המשקוף. ולא כותבים על עור.

מה שכתוב לכותבה על הקלף כנ"ל אפשר על קלף למזוזה מעור גויל שהוא העור שאינו מחולק. ויש מצווה לכותבה על הדוכסוסטוס, שהוא קלף של מזוזה עשוי עור ומחולק לשתיים. אבל הקלפים שלנו הם כשרים גם למזוזה וגם לתפילין וגם לספר תורה.

כמה עולה קלף מזוזה?

מחיר קלף מזוזה נקבע לפי מספר פרמטרים. הניסיון והידע של הסופר, הניסיון והידע של הבודק וכמה בדיקות נעשו למזוזה, איכות הכתיבה של הסופר, גם מבחינה גרפית אבל בעיקר והחשוב ביותר איכות הכתיבה מבחינה הלכתית. בכל אות ישנם דגשים רבים לפי השיטות השונות בהלכה. באופן מאד כללי ניתן לומר שמזוזה זולה היא מזוזה כשרה בלבד, כאשר סופר כתב בצורה בסיסית בלי התחשבות בכל השיטות מצד אחד ומצד שני גם אם יש שאלה לגבי כשרותה, יש שיטה בהלכה שתכשיר (גם אם בדיעבד).

מזוזה יקרה יותר היא מזוזה מהודרת, ככל שיש בה התחשבות בשיטות נוספות בהלכה היא מהודרת יותר ובלי שאלות לגבי כשרותה.

כמה עולה קלף למזוזה? זו שאלה שתלויה  במה אתה מחפש: מחיר מזוזה כשרה זול יחסית מזוזה מהודרת, טווח מחיר 140-200 ש"ח.

מחיר מזוזה מהודרת 290- 490 ש"ח

גלגול המזוזה:

יש לגלגל את המזוזה מהסוף להתחלה ואז גם יראו את השם – ש.ד.י, שם שד"י – שומר דלתות ישראל, בצד החיצוני הכתוב על המזוזה.

ברכה בקביעת המזוזה:

מברך "...אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה".

מיקום המזוזה בפתח:

יש לקובעה בטפח (8 ס"מ) הסמוך לחוץ. הקרוב לחוץ, משמעו בעובי קיר המזוזה. והגובה שלה יהיה בשליש העליון של גובה השער או הפתח. ואם שינה כשר. ובלבד שיהיה רווח למעלה מהמשקוף, של טפח. וכן יש לקובעה לימין הנכנס.

האם לקבוע את המזוזה עומדת או שוכבת?

יש דעה שדווקא תהיה זקופה לאורך מזוזת הפתח. ויש דעה הפוכה שפוסלת בזקופה וסוברת שדייקא שכובה. אומר הרמ"א: כדי לצאת ידי 2 הדעות מניחים אותה בשיפוע אלכסוני כדי לצאת ידי כולם.

מתי יש לבדוק מזוזה?

מזוזה בבית פרטי-  פעמיים בשבע שנים היינו כל 3.5 שנים.
ושל בית-הכנסת-  פעם ב50 שנה.

במזוזה פרטית בודקים יותר בגלל שיש גשמים וגם מנקים את המזוזות והמשקוף עם מטלית רטובה. ולכן יש חשש שנכנס מעט מים ונפסל. אבל, בתפילין מופיע בשו"ע כיון שהם סגורים, הפרשיות מוגנות. ואם ניקנו במקום של חזקת כשרות אינם צריכות בדיקה לעולם.

מתי כן צריך בדיקה? אם יש רעותא בחזקת הכשרות כגון אם היו בשמש יוקדת או נפלו למים או נפתחו 2 תפירות. ירדה חזקת הכשרות ויש לבודקם.
רק לדעת האדמו"ר מחב"ד יש לבדוק כל שנה ולכן חסידי חב"ד בגלל הבדיקות התכופות המחלישות את הבית והפרשיות, מחליפים יותר מזוג אחד לכל החיים.
לעומת זאת, אדם רגיל, זוג תפילין אחד יכול לשמשו כל חייו ואפילו להורישו לילדיו.
כמו שאומרת הגמרא: "תפילין שנפלו לי (בירושה) מאבי אבי אבא".

מי חייב במזוזה

כל אחד חייב במזוזה גם אישה הדרה לבד חייב להיות מזוזה בביתה. אם כן, כל יהודי בין איש בין אישה חייב במצווה. וזוהי מצוות עשה מהתורה לקבוע מזוזה.
חנייה מקורה עם משקוף ומזוזות הסמוכה לבית כגון בבית פרטי והיא מקורה חייב במזוזה.
אך לא יברך את הברכה.
גם בחנות יש לקבוע מזוזה בלא ברכה. וזאת כיון שאפילו שנמצאים כל היום, אם בלילה לא ישנים שם, זה נקרא דירת ארעי

כשרות המזוזה

חשוב לקנות במקום שיש לו "חזקת כשרות".
על תפילין בית-אל, הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל, העיד שנחשבת "חזקת כשרות".
כדי שמזוזה תהיה כשרה צריך שכל אחד מ713 אותיות המזוזה יכתב כתיקונו ללא פסול בצורתו.
אמנם מזוזה כשרה ואו מהודרת עולה לא מעט. אבל, אין לבדוק רק עפ"י המחיר. אלא, לפי חזקת כשרות. כי יכולים לתת מזוזה ירודה במחיר גבוה ואז יחשוב הקונה שקנה מהודר. ובייחוד בגלל שיש פסולים נסתרים במזוזה שאדם לעולם לא ידע אותם. ולכן, חזקת כשרות היא חשובה מאוד!

 

מהם פסולים ניסתרים?

יש דין "כסדרן" שיש לכתוב כל אות אחר האות הקודמת וכך כל מילה, אחר המילה הקודמת לה.
לכן אסור להוסיף אות אם חסרה.
צריך שתהייה יראת שמיים לכותב בגלל האחריות הגדולה. ואנו צריכים לסמוך שנעשה הכל כתיקונו לכן חזקת כשרות חשובה.
כמו כן, יש פסול "חק תוכות" והוא שצריך דווקה לכתוב ולא לגרד מסביב וקורה שנפלה טיפת דיו בין 2 אותיות וחיברה ביניהם וכרגע 2 האותיות פסולות. ואם הפריד זה איסור "חק תוכות" ופסול.

סט תפילין - המתנה המושלמת לבר מצווה

 

 

על פי המסורת היהודית כל בן י"ג שנים מחוייב לקיים את המצוות, לכן כשמחפשים מתנות אישיות לבר מצווה נהוג לרכוש לקראת בר המצווה זוג תפילין עבור הבן מכיוון שהתפילין הן מצווה מיוחדת שמבטאת קשר וברית בין עם ישראל לקב"ה, קשר המתבטא גם בהעברת המסורת מדור לדור ובחיוב של ההורים והסבים להנחלת הערכים לדור הבא. כשמחפשים מתנות מקוריות לבר מצווה ערכת תפילין לבר מצווה היא הבחירה הנכונה שכן קיום מצוות תפילין הינה פעולה הטעונה ברגש רוחני רב, רגש הטומן בתוכו את החובה והזכות להנחיל את ערכי היהדות לדור הצעיר.

קניית תפילין לבר מצווה - מתנה לדורות

מכיוון שתהליך ייצור התפילין כיום מאפשר שימוש בחומרי גלם חזקים – עור בהמה גסה, התפילין הופכות לנכס משפחתי. אורך חיי התפילין הוא מעבר לדור (מלבד פרשיות שהדיו רגיש יותר ונוטה להתפורר עם השנים), כך שרכישת תפילין לבר מצווה מסוג איכותי תוכל לשמש את המשפחה לדורות

(היום מתחילה להיווצר מסורת בו תפילין של הסב עוברות לנכד לאחר 120. כמובן שבמקרה כזה נדרשות פעולות של בדיקה ושיפוץ לתפילין)

סט תפילין מתנה עם ערך רוחני

רכישת תפילין לבן הינה רעיון מצוין למתנה לבר מצווה גם בגלל הערך הרוחני שיש בהן. לקנות מתנה שהיא עצמה מצווה, ובמיוחד כאשר משקיעים בתפילין מהודרות זו אמירה מאד משמעותית עבור ילד בר המצווה. במקום לומר לו: תניח תפילין זו מצווה חשובה, הילד רואה עד כמה המצווה חשובה לנו דרך ההשקעה בקניית התפילין, כאשר הבן רואה שאנחנו משקיעים ברכישת סט תפילין לבר מצווה זהו מסר חינוכי שאומר, לנו חשוב קיום המצוות ואנחנו מוכנים להשקיע בכך ממיטב כספנו.

אילו תפילין מומלץ לקנות?

אם החלטתם לרכוש תפילין או סט תפילין לבר מצווה הכולל טלית ותפילין לבר מצווה בתור מתנה לבר מצווה לילד דתי חשוב לכם שהוא יניח את התפילין לאורך כל השנים, ואנו ממליצים להשקיע בתפילין מהודרות, תפילין העשויות מעור בהמה גסה. היתרונות של תפילין אלו הן מבחינת איכות ומבחינה הלכתית. שני יתרונות אלו תלויים לחלוטין בשיטת הייצור ובהקפדה של כל יצרן.

בתפילין בית אל תהליך הייצור נעשה על פי תקן הלכתי שנקבע יחד עם גדולי הרבנים שבאו לביקור במפעל.

תו התקן ההלכתי של תפילין בית אל מאפשר לך לדעת כמה מאמץ ועבודה הושקעו בתפילין שלך.

היתרונות ברכישת תפילין בית אל

תפילין בית אל הינו מפעל ייצור שמייצר תפילין במגוון רמות כבר כמעט 40 שנה. מפעל ותיק שעומד מאחורי התפילין האיכותיות אותן הוא מייצר בקפידה רבה. מכיוון שתהליך הייצור במפעל הוא ידני, כל זוג תפילין מיוצר כאילו הוא זוג תפילין בודד ולכן הוא מקבל את כל תשומת הלב והאהבה. עם השנים נצבר ידע וניסיון רב ותהליך הייצור השתכלל וכל הזמן מתחדש. ניתן לראות עד כמה המפעל חדשני ומתקדם גם לפי המוצרים הנוספים שהמפעל פיתח: התפידנית- תיק מגן לתפילין, שיצאה לשוק כבר ב1996, הקופסהוד והכיסויד, כולם מוגנים בזכויות יוצרים. המפעל ממשיך לפתח ובקרוב יצאו מוצרים נוספים.   

טיפים לרכישת תפילין

בשלב ראשון חשוב לא לחכות לרגע האחרון. תהליך ייצור זוג תפילין במפעל שלנו אורך 13 חודשים. לרוב אנחנו מכינים אותם עד לשלב שלפני הכנסת הפרשיות ומחכים לבואכם להשתתף בתהליך המופלא הזה יחד איתנו.

בשלב שני, כדאי לוודא מה המסורת המשפחתית מבחינת קשר ראש וקשר תפילין של יד, נוסח ויד המניח.

בשלב שלישי, ניתן להתקשר למרכז ההזמנות הארצי 029975158 ולקבל הסבר מפורט על התפילין שלנו ויחד לבחור את התפילין המתאימות לכם.

בשלב הרביעי כדאי לתאם מועד לביקור חוויתי במרכז המבקרים שלנו יחד עם כל המשפחה (כולל סבא וסבתא) לסיור במקום ולהכנסת הפרשיות לתפילין שלכם.

לאחר הכנסת הפרשיות נמשיך בתהליך הייצור של התפילין הכולל: תפירה, הדבקה, שיוף, צביעה ב-4 שלבים, צביעת שי"ן, עשיית הקשרים, ניקוי סופי והכנה למשלוח.

איך מזמינים תפילין?

חייג עכשיו להזמנת תפילין  1800795554

אפשר להזמין דרך האתר במספר דקות ולקבל אישור הזמנה למייל

או חייג להתייעצות חינם 029975158

 

מאמרים נוספים

מה מייחד אותנו תפילין בית אל

מה מייחד אותנו תפילין בית א…

למה כדאי לי לקנות תפילין בית אל? איך לבחור תפילין שיהיו עמידות לכל החיים? במאמר זה מופיעים חלק מהדגשים שלנו בתהליך ייצור התפילין, שהופכים את התפילין שלנו לכל כך מיוחדות    

בזכות הצנחנים יש לנו ירושלים ויש לנו... תפידנית!

בזכות הצנחנים יש לנו ירושלי…

התפידנית הפכה היום לחלק בלתי נפרד מחיינו, עד שנראה כאילו שמרה על התפילין שלנו מאז ומעולם. אבל מתברר שעד לפני שנים מספר,  לאנשים רבים נגרם פסול בתפילין, מפני שנחשפו לנזקי הסביבה,

התאמת קשר תפילין של ראש

התאמת קשר תפילין של ראש

על מנת להתאים את היקף רצועת הראש למידת ראשך משתמשים ברצועה הימנית. ניתן לראות כיצד הרצועה הימנית עוברת בתוך הקשר של ראש בצורת האות "S". יש להשתמש בצבת (פלייר) חלק ולא משונן כדי שלא לפצוע את הרצועה. 

המדריך לקניית תפילין בית אל

המדריך לקניית תפילין בית אל

מתי צריך להזמין תפילין? לא הזמנתי מראש, עד מתי אוכל להזמין? היכן רוכשים תפילין בית א-ל? מפעל תפילין בית אל מאפשר לכל רוכש תפילין לקבל סיור במרכז המבקרים במפעל, לראות ולקבל אצלנו הסבר על כל תהליך ייצור התפילין.

 
 
 
טלפון: 02-997-4560 | פקס: 02-997-4017 | שיחת חינם 1-800-79-55-54 | אימייל: info@tefillin.co.il