כיסויד
בענין כיסוי תפילין של יד
במה ששאל לדעתי בדבר ההמצאה של כיסוי מיוחד לתפילין של יד שמכסה רק את הפינות של הבית כדי לשמור על הריבוע, אך כל צדי הבית נשארים גלויים וכך גם רוב רובו של גג הבית. ושאל לדעתי אם יש בהמצאה זו מעלה לעומת מה שנהוג עד היום לכסות את הבית עם כיסוי קרטון או פלסטיק שמכסה את כל הבית אלא שעושים חור עגול בגגו כדי לגלות את מקצת הבית מלמעלה.
הנה מבואר במס' סנהדרין (פ"ט ע"א) דצריך שיהיה הבית רואה את פני האויר ולפיכך אם הוסיף בית חמישי בתפילין של ראש פסל את התפילין. ויש לעיין אם פסול זה נאמר אף בתפילין של יד, ואם כיסוי התפילין בקרטון וכדו' כשכל הכונה לשמור על הריבוע פוסל משום דאינו רואה פני אויר.
ושאלות אלה תלויות בחידושים שכתבו התוס' והראשונים בהלכתא דא במנחות ל"ה ע"א.
דהנה כתבו התוס' שם כמה פירושים מה זה מעברתא. ובין השאר כתבו דמעברתא הוי "רצועה קטנה שמעבירין למעלה על בית תפילין של יד. ואין נראה לפסול משום שאינו רואה כל הבית את האויר, חדא דלא שייך אינו רואה האויר בכי האי גונא אלא כי חבר ביתא אחרינא תמן. ועוד דשמא דבית החיצון שאינו רואה האויר פסול לא שייך אלא בתפילין של ראש ולא בשל יד כמו שיש בתשובות הגאונים. ועוד כי הרצועה שנותנים על בית הזרוע אינו מכסה כל הבית, אלא הבית עצמה מגולה ימין ושמאל, א"כ הבית רואה שפיר את האויר לצד המעברתא ולצד שכנגדו".
הרי לן דלפי התירוץ הראשון לא שייך פסול זה אלא כשחיבר לו בית דהוי חיבור גמור ולא ברצועה שמעביר ע"ג התפילין כדי להחזיקן במקומן. ולפי תירוץ זה נראה פשוט דהוא הדין במה שמניחין כיסוי על הבית כדי שלא יתקלקל הריבוע, דכיון שאין כאן חיבור כלל וכל הרואה יודע שאין כיסוי זה עשוי אלא לשמור על הריבוע דינו כרצועה הקטנה שמעבירין ע"ג הבית.
ובתירוץ השני כתבו התוס' דכל עיקר פסול זה לא נאמר אלא בתש"ר ולא בתש"י, אך תירוץ זה כתבו בדרך שמא ולא קבעו בו מסמרות, ולכאורה יש להחמיר בזה כדין ספיקא דאורייתא.
ובתירוץ השלישי כתבו דכיון שהבית מגולה משני צדדיו לצד המעברתא ולצד שכנגד אף שרצועה עוברת עליו ומכסה את שני הצדדים האחרים שפיר הוי רואה פני אויר.
ולא נתברר בדבריהם אם התפילין כשרים רק משום שבשני צדדים אלה הבית מגולה לגמרי, או שמא בגילוי חלקי סגי, וגם לא נתברר בדבריהם רצועה קטנה זו שמעבירים על הבית מה עביה, והאם היא מכסה על כל הבית משני הצדדים או שמא הוי רצועה דקה ואינה מכסה אלא על חלק של צדי התפילין וגגו, ואפשר דלרווחא דמילתא כתבו דכיון שמשני צדדים כל הבית רואה פני האויר כשר.
וקצת יש לדייק בלשונם שכתבו דכיון שאין הרצועה מכסה על כל הבית אלא הבית מגולה ימין ושמאל כשר, ומשמע קצת דאכן משני הצדדים האחרים הרצועה מכסה על כל הבית ואינו כשר אלא משום דמימין ומשמאל מגולה הוא, אך מאידך משמע טפי מלשונם דהוי רצועה קטנה דאינו מכסה את כל רוחב הקציצה, וצ"ע.
והנה בדברי הרא"ש בהלכות קטנות במנחות הלכות תפילין סימן ז' לא כתב אלא שני תירוצים בלבד: א. דאין פסול אלא כשחיבר לו בית ולא ברצועה בעלמא שאינו מחובר לתפילין. ב. אין דין רואה פני האויר אלא בתש"ר ולא בתש"י. ולפי דבריו אין מקום כלל לפסול ע"י כיסוי זה.
והנראה עיקר בזה דמסתבר דהלכה זו תלויה ברוב ככל שאר דיני התורה ואם רוב הבית רואה פני אויר כשר ואם רובו מכוסה ואינו רואה פסול, ואפשר דאף במע"מ כשר ולא בעינן רוב, ובהכי אתי שפיר בפשטות מש"כ התוס' דכיון דמימין ומשמאל מגולה כשרים לתפילין.
וחיפשתי באחרונים, ומצאתי בשו"ת תשורת ש"י ח"א סימן תקי"ג שנשאל בקשר לכיסוי הנ"ל שמניחים על תש"י למנוע חיכוך ופגיעה בריבוע, והביא את דברי התוס' במנחות, וכתב בשם יד מלאכי בכללי התוספות אות כ"ד שהביא בשם כמה אחרונים דכאשר מצינו כמה תירוצים בדברי התוס' עיקר ההלכה כתירוץ האחרון, ומשו"כ נטה להחמיר בזה, עי"ש.
ועוד ראיתי בשו"ת זכרון יהודה להגר"י גרינולד זצ"ל סימן ט"ז שהביא בשם מהר"ם שיק שאמר דאם היה בידו היה מתקן שכל אחד מחוייב להשתמש בכיסוי הנ"ל כדי למנוע קלקולים בריבוע, ובשם שו"ת ערוגת הבשם (או"ח סימן ז') הביא שאסר להשתמש בו, אך אין הספר תח"י ולא ידעתי טעמו ונימוקו. ומדברי הזכר"י משמע שאסר משום שאין להניח דבר חול ע"ג דבר קדוש, ואי משום הא נראה פשוט דכיון שכל הכיסוי לא נועד אלא להגן על התפילין אין בזה קפידא כלל, וצ"ע בדבריו.
ובשו"ת יד יצחק לזקנינו הגאון האדיר מטאלטשווא (ח"ג סימן רע"ה) כתב להחמיר בזה עפ"י דברי המרדכי (הלכות תפילין ד"ה תיתורא, י"א ע"א מדפוס וילנא) שכתב אף הוא מה שיש מפרשים "מעברתא תולה רצועה אחת עליונה על גבי תפילין של יד ממזרחו למערבו על גבי הקציצה מצד אחד, ויש תפילין קדמונים עשויים כן, ואין למחות. ואין לפוסלם משום שאין הבית רואה האויר, הא פירש משם הגאון דראיית האויר לא פסיל אלא בשל ראש. ועוד דבשל יד אמרינן לעיל, טולה עליה עור ומניחן, וכ"ש הכא שהבית רואה אויר".
אמנם שוב כתב המרדכי "ומיהו ר"י אמר, דאדרבה איפכא מסתברא דהיכא שכולו מחופה בעור כדלעיל עדיף טפי דנראה הכל כעור אחד... אבל היכא שניכר שאין מעור התפילין יש לפסול טפי, ויש לספק בדבר".
ולפי דברי המרדכי הללו כתב ביד יצחק להחמיר, עי"ש.
אך אי בדידי תליא כיון שלא מצינו חומרא זו אלא בדברי המרדכי, ובדברי התוס' והרא"ש כתבו להקל, ואף בדברי המרדכי מצינו שכתב תירוץ א' דלא מצינו פסול זה אלא בתש"ר ולא בתש"י, ואף בשם הר"י כתב ד"יש לספק בדבר", נראה יותר דלהלכה יש להקל.
ונראה עוד דאף לא נסתפק אלא ברצועה של עור שמעבירין ע"ג הקציצה והיא קבועה במקומה, וכך משמע ממה שכתב "ויש תפילין קדמונים שעשויים כן", הרי שרצועה זו קבועה במקומה, ובזה מסתבר יותר לפסול משא"כ בכיסוי זה שברור לעין כל שדבר חיצוני הוא ולא נועד אלא להגן על הקרנות.
כך היה נלענ"ד לולי דברי זקנינו הגדול.
ועיין עוד בשו"ת יביע אומר (חלק ח' או"ח סימן ד') שהאריך בזה מאד והביא חבל גבול של אחרונים שדנו בזה ומסקנתו דיש להסיר את הכיסוי בשעת הברכה, עי"ש.
ומ"מ נחזור לענייננו.
נראה לכאורה דעד כאן אין מקום להחמיר אלא בכיסוי המקובל שמכסה את כל הבית אלא שיש בו עיגול קטן מלמעלה שבו גג הבית רואה האויר, ובכה"ג יש מקום להחמיר כמבואר. אבל בכיסוי שהמצאתם שאינו מכסה אלא את הקרנות בלבד אך רוב הבית מכל צדדיו וגם גג הקציצה ברובו הגדול רואה פני אויר פשוט דמותר אף לברך על התפילין בעוד מרובע זה מונח על התפילין.
ומשו"כ אמינא יישר חילכם ודבר טוב עשיתם ויש בזה הידור מצוה ותקנה ראויה.
בברכת התורה
אשר וייס
המוצרים שלנו
מוצרי מפעל "תפילין בית-אל":
תפילין
את התפילין אנו מייצרים במקצועיות ובאיכות עילית, ע"פ תו תקן הלכתי ובהמלצת גדולי ישראל.
דגמים:
תפילין היובל - מעל 50 הידורים
תפילין אודם - מעל 40 הידורים
ברקת - מעל 30 הידורים
אודות רשימת ההידורים בתקן שלנו.
לרכישת תפילין מהודרות.
תפידנית
תיק מגן לתפילין מפני חבטות, זעזועים ושינוי מזג אויר, התפידנית הינה פטנט של תפילין בית אל.
קופסהוד
בתי תפילין עם ריפוד מבודד ובולם זעזועים, אחיזה נוחה ומיקום הקשרים ע"פ ההלכה.
כיסויד
מגן גמיש לתפילין של יד השומר על הפינות מפני חיכוך, מהודק ואינו נופל, מהודר יותר הלכתית.
מפעל עתיר ידע וניסיון
מפעל תפילין בית אל, כמפעל מוביל בעולם התפילין והסת"ם, הציב לעצמו מטרה ייחודית להשקיע מאמצים בפיתוח חידושים, הן בייצור התפילין, והן בפיתוח מוצרים נלווים לשמירה על התפילין.
חידושים בתפילין:
כבר בשנים הראשונות להקמת המפעל, המפעל שיפר את היכולת לייצר תפילין מעור בהמה גסה.
מפעל תפילין בית אל פיתח שיטות עבודה חדישות וייחודיות בהם ניתן לייצר תפילין: חיתוך העורות, יצירת בתי התפילין בעזרת מכבשים המשלבים לחץ לתוך תבניות שהוכנו במיוחד לכבישת התפילין, מתקנים לייבוש התפילין, יצירת דבקים מעור התפילין, הבלטת השי"ן תוך התחשבות בהידור ההלכתי של הוצאה ידנית.
במשך כל השנים תפילין בית אל ממשיך להתפתח, כך נוספו גם חידושים בתחום רצועות התפילין, קשר יו"ד עומד עפ"י פסיקת הרשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל, וקשר "חפץ חיים" (המאפשר לכורכים כלפי פנים לקבל קשר מהודק לבית).
במשך למעלה משלושה עשורים שוקדים רבני המפעל ובראשם הרב ישי באב"ד שליט"א מנהל המפעל, על עשיית תפילין בהידורים רבים יותר ובאיכות גבוהה יותר. כמו כן, הרבנים נמצאים בקשר מתמיד עם פוסקים ומורי הוראה גדולים על מנת לשכלל את עשיית התפילין ולזכות את עם ישראל בתפילין איכותיות ומהודרות ככל שניתן.
חידושים במוצרים נלווים: החידושים במוצרי נלווים הם פיתוח ייחודי של תפילין בית אל להגנה על התפילין 'תפידנית' - תיק מגן לתפילין מפני חבטות ושינויי מזג אוייר, תפידנית כפולה- למינחים תפילין של רש"י ור"ת, קופסהוד - בתי תפילין.
מפעל תפילין בית אל עוסק בפיתוח מתמיד של מוצרי הגנה ושמירה על התפילין על מנת שישמרו לאורך שנים רבות באיכות ובהידור מקסימליים.
בשנה האחרונה יצא לשוק מוצר חדש ומאד מבוקש, כיסויד- מגן גמיש לתפילין של יד, פטנט רשום של תפילין בית אל, שקיבל את ברכתם והמלצתם של כל גדולי ישראל, ספרדים (הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א) ואשכנזים (בד"צ העדה החרדית).
סיפורים על תפילין
אלישע בעל כנפיים:
למאמר תפילין כנפי יונה
"פעם אחת גזרה המלכות הרשעה גזירה על ישראל, שכל המניח תפילין על ראשו ינקרו את מוחו. והיה (תנא בשם) אלישע מניח תפילין.
יצא לשוק, ראהו קסדור(קצין רומי) אחד ורדף אחריו. ברח מפניו אלישע, ורץ אחריו החייל.
כיון שהגיע אצלו, נטל את התפילין מראשו ואחזן בידו.
אמר לו החייל: מה בידך?
השיב לו: כנפי יונה.
פשט את ידו, נעשה לו נס ונמצאו בה כנפי יונה. לפיכך היו קוראים לו "בעל כנפים".
ומדוע אמר לו כנפי יונה, ולא אמר לו שאר עופות?
משום שכנסת ישראל דומה ליונה, שנאמר (תהילים סח): כנפי יונה נחפה בכסף, ואברותיה בירקרק חרוץ. מה יונה זו כנפיה מגינות עליה, אף ישראל המצוות מגינות עליהן"
– תלמוד בבלי, מסכת שבת דף קל;
מפני מה כותבין תפילין בקנה?
מעשה שבא רבי אלעזר בן ר' שמעון ממגדל גדור מבית רבו, והיה רכוב על החמור ומטייל על שפת נהר, ושמח שמחה גדולה, והיתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה. נזדמן לו אדם אחד שהיה מכוער ביותר. אמר לו: שלום עליך רבי, ולא החזיר לו. אמר לו [ר' אלעזר]: ריקה, כמה מכוער אותו האיש, שמא כל בני עירך מכוערין כמותך? אמר לו: איני יודע, אלא לך ואמור לאומן שעשאני כמה מכוער כלי זה שעשית... היה מטייל אחריו עד שהגיע לעירו, יצאו בני עירו לקראתו והיו אומרים לו: שלום עליך רבי רבי, מורי מורי. אמר להם: למי אתם קורין 'רבי רבי'? אמרו לו: לזה שמטייל אחריך. אמר להם: אם זה רבי, אל ירבו כמותו בישראל. אמרו לו: מפני מה? אמר להם: כך וכך עשה לי. אמרו לו: אף על פי כן מחול לו, שאדם גדול בתורה הוא. אמר להם: בשבילכם הריני מוחל לו, ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן. מיד נכנס רבי אלעזר בן רבי שמעון ודרש: לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז".
ולפיכך זכה קנה ליטול הימנו קולמוס לכתוב בו ספר תורה, תפילין ומזזות.
(תענית כ ע"א-כ ע"ב)
זהירות במצוות תפילין
שני חסידים היו באשקלון, אכלו ושתו ועסקו יחד בתורה. נפטר אחד מהם ולא הוספד כראוי. מת בנו של מוכס אחד ששמו מעון, ובטלו כל אנשי המקום ממלאכתם להספידו. התחיל החסיד להצטער ואמר ווי שאין לישראל שום זכות שהוצרך החסיד הזה לסבול כל כך בשבילם. נראה לו החסיד בחלום ואמר לו אל תבזה בן אדוניך, כלומר בני ישראל, אני עשיתי עבירה אחת ובזה שלא גמלו איתי חסד נתכפר לי, ואילו בנו של המוכס עשה מצווה אחת ובכבוד זה שעשו לו במותו קיבל שכרו. ומה עבירה עשה אותו חסיד? חס ושלום עבר שום עבירה מימיו, אלא פעם אחת הקדים הנחת תפילין של ראש להנחת תפילין של יד
-ירושלמי, חגיגה פרק ב' הלכה ב'
הסבר קשר חפץ חיים
הקדמהככלל, מופיע שם ש-ד-י בכל נוסחי התפילין. האות שי"ן מוטבעת בתפילין של ראש, ובמקצת מן הנוסחים אנו קושרים אותה גם על כף היד בעת הנחת התפילין של יד. האות דל"ת - מתקבלת ע"י קשר ראש, בעורף. האות יו"ד - מתקבלת ע"י הקשר בתפילין של יד. קשר היו"ד של תפילין של יד חייב להיות צמוד לבית 24 שעות ביממה. הן בשעת הנחת התפילין והן בשעה שהן מונחות בכיסן. הפוסקים מחמירים מאוד בעניין, כמפורט ב"בית יוסף" וב"משנה ברורה". (א"ח - כ"ז)הבעיה:בעיה קריטית במיוחד קיימת בקשר פנים "אשכנז", שככל שמהדקים את הרצועה לזרוע, קשר היו"ד מתרופף ומתרחק מן הבית. ה"חפץ חיים" תיקן קשר יו"ד שיש בו לולאה יחודית המונעת את תזוזת הקשר ממקומו. .קשר פנים רגיל - לא עפ"י החפץ חיים (תמונה). ![]() | ![]() | הסבר כללי:קשר יו"ד הצמוד לבית התפילין הוא חלק אינטגרלי מתפילין של יד, לכן הוא חייב להיות צמוד אליו בכל עת ובכל זמן אפילו לא בעת הנחת התפילין.הפיתרון:הפיתרון ב"קשר חפץ חיים" אינו חדש, אך הוא לא בוצע עד כה מכיוון שלא היו קופסאות מתאימות המיועדות להכיל את בתי התפילין ואת הקשר שהוא גדול במקצת מהקשר פנים הרגיל. מפעל תפילין בית אל פיתח את ה קופסהוד על מנת לתת פיתרון גם לבעיה ההלכתית של קשר אשכנז פנים. קשר חפץ חיים - צמוד לבית התפילין כל הזמן.מפעל "תפילין בית א-ל" אימץ את מסורת ה"חפץ חיים" ופיתח את ה"קופסהוד", שהוא המארז היחיד המתאים לתפילין של יד עפ"י קשר ה"חפץ חיים". מבט על (המחשה) - תפילין של יד עם קשר חפץ חיים, הקשר צמוד לחלוטין לבית התפילין. ![]() ![]() |
הוראות השמירה על התפילין והאחריות עליהן
בס"ד - לכבוד שמו יתברך
הוראות שמירה על התפילין והאחריות עליהן:
שמור על טופס ההזמנה כאישור על רכישת תפילין וכתעודת אחריות
1. קבלת תפילין חדשות:
א. אופן הוצאת התפילין: כשידיך יבשות הוצא בזהירות את התפילין מתוך הקופסהוד. על גבי שולחן, כך לא יישמטו התפילן מידיך.
ב. כתמים: אם יש כתמים בגון אפרפר על הבתים - כתמים הנוצרים באופן טבעי בשל תהליך הצביעה שעוברות התפילין - טבול פיסת צמר גפן במעט שמן זית, ומשח בעדינות את הבתים הצבועים שחור (לא את קרקעית הבית, ולא את הרצועות). אח"כ עבור בצמר גפן יבש על אותיות השי"ן בתפילין של ראש.
ג. קשר ראש: וודא שקשר הראש מתאים למידת ראשך.
2. שמירה יום יומית:
התפילין עשויות מעור, והן רגישות לרטיבות, לחות, חבטות, ולשינויי טמפרטורה ולהבדלי חום וקור. אחריות המפעל לא תחול כאשר שמירת התפילין והטיפול בהן לא היו נכונים כפי המפורט להלן:
א. רטיבות: אין להניח תפילין על ראש רטוב אחרי מקלחת, או על ראש מזיע או משוח בג'ל. אם הונחו התפילין על ראש רטוב יש לנגבן היטב לפני החזרתן לקופסאות. אדם הסובל מהזעת יתר, מומלץ שבנוסף לניגוב, יאוורר את התפילין בבית. חשיפה לרטיבות ולחות גורמת לעיוות המעברתא, ליצירת סדקים, לפתיחת הפרודות, ולפסילת פרשיות.
ב. לחות: אסור להניח את התפילין במקום לחות גבוהה שמא יתעפשו. (במקום אקלים לח יש לאוורר את התפילין לעיתים קרובות.)
ג. חבטות: יש להיזהר ממכות המזיקות לתפילין ולעיתים אף פוסלות אותן.
ד. חום: אין לחשוף את התפילין לזמן ממושך לשמש או למקור חום אחר (בין שהתפילין בתוך מכונית, או בתוך תיק המונח בשמש וצובר חום).
ה. שינויי טמפרטורה חום וקור: בשעת טיסה, יש לשים את התפילין בתא הנוסעים ולא בתא המטען (בשל הבדלי טמפרטורה קיצוניים).
3. אחריות המפעל תקפה בתנאים אלה:
א. טופס 102: בהצגת טופס ההזמנה (טופס 102) כאישור על רכישת תפילין וכתעודת אחריות.
ב. זיהוי התפילין במפעל שאכן הם מתוצרתנו: זאת בשל מקרים שבהם אנשים קנו אצלנו כמה זוגות תפילין, ודווקא זוג אחר, שלא נקנה אצלנו, נשלח אלינו בצירוף תלונה ועם מסמכי הרכישה שלנו כביכול.
אחריות המפעל:
1. ל "יתר" ו"חסר" אם ימצאו, חלילה, בפרשיות - לכל החיים.
2. לדהיית פרשיות - עד 20 שנה
3. לדהיית צבע בתים וסדקים - למשך שנתיים מיום הקנייה.
4. האחריות לא תחול במקרים אלה:
א. שמירה יום יומית: שמירה יום יומית לא נכונה של התפילין כמפורט בסעיף 2 (חשיפה לרטיבות, לחות, חבטות, ושינויי טמפרטורה - חום וקור).
ב. בלאי טבעי של התפילין: * שפשופים בבתים בכלל ובפינות בפרט.
* דהיית צבע וסדקים בבתי התפילין שהן למעלה משנתיים מיום רכישתן.
* שפשופים וסדקים ודהיית צבע ברצועות.
* דהיית פרשיות למעלה מ20- שנה.
* שחיקה או שבירה של קופסאות הפלסטיק.
ג. בודק מוסמך: אם נפתחו התפילין בידי אדם שאינו מוסמך מטעם התפילין בית א-ל.
שים לב: בכל תלונה שיש בה ספק, מומחי המפעל יכריעו אם היא באחריות המפעל.
"התפילין שומרות עליך, שמור אתה עליהן"
הסבר על ההבדלים בין הרמות
הזמנת תפילין - דגם
פרטי התפילין:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
הזמנת תפילין
העמוד בשלבי שדרוג ופיתוח,
חייג עכשיו: 029975158 הרב ברק באב"ד
השאר פרטים ונציג שלנו יחזור אליך בהקדם
צור קשר
טלפון: | 02-997-5158 |
נייד: | 050-822-1542 |
שיחת חינם: | 1-800-20-33-44 |
פקס: | 02-997-4017 |
מארה"ב וקנדה: | 1-800-633-2112 |
מכל מדינה בחו"ל: | +972-2-997-4560 |
טלפון נייד: | +972-50-822-1542 |
פקס: | +972-2-997-4017 |
אימייל: | This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |
מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין
מערך שיעור הכנה לבר מצווה בנושא התפילין
התוכנית תתפרס על מספר שיעורים במשך השנה לפי צפיפות המערכת ובנוסף יום סיור.
מערך שיעור 1:
טעמי מצוות הנחת תפילין
למה ה' רוצה שנניח תפילין?
ניתן לתלמידים לערוך דיון ביניהם.
נקרא בכיתה מתוך דפי המקורות, מתוך 'ספר החינוך' מצווה תכ"א.
"...משרשי המצווה, לפי שהאדם בהיותו בעל חומר, יימשך מהכרח אחר התאוות..."
כדי להמחיש לתלמידים עד כמה המשיכה אחר החומר איננה מושג רחוק מאיתנו:
המורה תוך כדי שיעור יוציא חבילת ממתקים יפתח ויבחן את תגובות התלמידים.
לאחר מכן ישוחח המורה עם התלמידים על המשיכה לאוכל, לממתקים, להשביע תאבון =
להשביע תאווה, ומה ניתן לנו כדי לאזן את עצמנו.
עיון בפרשיות התפילין
התלמידים יתמודדו עם לימוד הפרשנים השונים על פרשיות התפילין, לפי דפי המקורות שיחולקו להם:
א. עריכת השוואה בין הנושאים המוזכרים בארבע פרשיות התפילין.
ב. מהו המסר העיקרי בפרשיות, העזר במשנה ברכות ב, ב.
"קדש לי" (שמות יג, א-י)
"והיה כי יביאך" (שמות יג י"א-ט"ז)
"שמע" (דברים ו', ד-ט)
"והיה אם שמע" (דברים י"א, י"ג-כ"א)
מהו הביטוי שנאמר לגבי תפילין, ומוזכר בכל הפרשיות, ומה הוא מסמל לנו?
ת: שהתפילין הם "אות".
נסביר את הייחודיות של עם ישראל.
ניתן לבצע המחשה לדוגמא: אחד התלמידים ייכנס לבוש במדי צה"ל, כשכנפי צניחה על החולצה. נשוחח עם התלמידים על התחושות לשאת אות זה על החזה, (גאוות יחידה ולא גאוות יחיד) ועל אחת כמה וכמה הנחת התפילין שקיבלנו מהקב"ה, אנחנו העם הנבחר שלו, איזו זכות נפלה בחלקנו.
מערך שיעור 2:
כתיבת הפרשיות
נושא זה תלוי בזמן העומד לרשות המורה. ניתן ללמוד ממש את כל הלכות הכתיבה מתוך השו"ע סימן ל"ב עד סימן ל"ו, ניתן להסתפק בטעימה ולעסוק במספר הלכות נבחרות.
אפשרות: סדנת סת"ם בכיתה
נזמין סופר סת"ם שיסביר באופן כללי על דרך הכתיבה, סוגי הקולמוס, הדיו,הקלף וצורת האותיות.
לסיום כל תלמיד יקבל חתיכה מהקלף וקולמוס עם דיו וינסה בעצמו ע"י כתיבת שמו.
מערך שיעור 3:
ההלכות הקשורות בבתי התפילין
נלמד בקצרה מתוך השו"ע סימן ל"ג עם שאלות מנחות:
א. כתוב אלו חלקים בתפילין צריכים להיות מרובעים?
ב. מהו דין "פרודות"?
ג. כתוב מספר הלכות הקשורות לעשיית השי"ן.
ד. מה המקור לצבע הבתים והרצועות, מה הדין במקרה שנקרעה הרצועה? (מנחות לה:)
ה. דיון מתי מברכים את ברכות התפילין? מה נחשב זמן ההנחה (עפ"י הגמ' לעיל)
ו. משימה לבית: כל תלמיד ישאל את אביו, ויכתוב על דף את המנהגים המשפחתיים הקשורים בתפילין (אילו קשרים וכיצד כורכין את התפילין) .
הלימוד יעשה כהכנה לסיור לימודי בהמשך.
מערך שיעור 4:
סיור לימודי
סיור במפעל לייצור בתי התפילין, וראייה בפועל של ההלכות שנלמדו בכיתה.
במהלך הסיור יתנסו התלמידים גם בכריכת רצועות של תפילין על זרועותיהם לפי המנהגים השונים, על פי המשימה בשיעור הקודם.
אפשרות נוספת: ניתן להזמין הרצאה, ונציג מתפילין בית אל יגיע אליכם להסביר על כל תהליך ייצור התפילין בליווי דוגמאות מוחשיות, תמונות וסרטונים. בנוסף ניתן לשלב עם הרצאה זו סדנת כתיבת סת"ם, בה הילדים יוכלו ללמוד אודות כתיבת סת"ם ולהתנסות בעצמם בכתיבה עם דיו וקולמוס על גבי קלף.
לפרטים 02-9975158
היכן כתוב שצריך להדר במצוות?
היכן כתוב שצריך להדר במצוות?
ואם אכן צריך להדר, עד כמה להשקיע בהידור?
לפני הכול חשוב להבין שהרעיון של ההידור במצווה הוא הלב. כשאתה מהדר אתה מגלה מה בלבך, מגלה דעתך שאתה מקיים את המצוות מאהבה ולא מהכרח. כמו שהבל הביא מכל הלב את בכורות צאנו לקרבן לה'. ההידור במצוות תפילין, שמבטא את הקשר, והרצון לזכות לקרבת אלוקים, מעיד עד כמה הלב שלנו משתוקק ושואף להידבק בה'. והקב"ה רוצה את הלב. גם כשאנו קונים תפילין לבן, צריך לחשוב במושגים של נצח, של דור שמעביר לדור הבא, והמאמץ וההשקעה של ההורים בהידור המצווה יקבעו אצל הילד את החשיבות ואת האהבה למצוות.
המקור להידור מצווה
המקור מהתורה להידור מצווה "זה אלי ואנוהו" (שמות ט"ו, ב') ובגמרא שבת קלג עמ' ב'. למדו מפסוק זה דין הידור מצווה: "התנאה לפניו במצות; עשה לפניו סוכה נאה, ולולב נאה, ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה, בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין".
ישנה מחלוקת האם הידור מצווה הוא מדאוריתא, או רק מדרבנן והפסוק אינו אלא אסמכתא.
הידור בנושא הקרבנות נלמד מהתורה מסיפור קין והבל (בראשית ד'), חז"ל מפרשים שהבל הביא קרבן משובח ומהודר ולכן הקב"ה קיבל את מנחתו.
הרמב"ם (איסורי מזבח פרק ז' הלכה יא') מרחיב ופוסק שההידור נדרש לא רק בקרבנות אלא בכל דבר מצווה שעושים לשם ה'.
עד כמה להדר?
בגמרא (בבא קמא דף ט' ע"ב) מופיע ששיעור ההידור במצווה - 'עד שליש'.
יש מפרשים שאדם צריך להוסיף כסף בעד מצווה שהיא יותר מהודרת עד פער של שליש מהמחיר של מצווה שאינה מהודרת (נחלקו אם כבר קנה, האם בתנאים מסוימים, צריך להחליף במהודר ולהוסיף את פער המחיר או לא).
ויש מפרשים 'עד שליש', בגודל החפץ בו נעשית המצווה ולא דווקא במחיר.
השו"ע (או"ח סי' תרנו ס' א') פסק להלכה כמו הדעה הראשונה, להוסיף כסף עבור מצווה שיותר מהודרת עד פער של שליש מהמחיר. ובביאור הלכה שם מביא שבכל מצווה גם אם נפסק שהיא כשרה, צריך להוסיף עד שליש כדי לקנות אחד שהוא כשר לכל הדעות.
ביקורם של גדולי ישראל והמלצתם על תפילין בית א-ל.
ביקורם של גדולי ישראל במפעל, והמלצתם על תפילין בית א-ל.
מפעל תפילין בית א-ל, הוא היחיד שפתח את שעריו לכל גדולי ישראל על כל גווניהם:
בראש - הרבנים הראשיים לישראל, רבנים מהמגזר החרדי, הדתי לאומי, ורבנים מתפוצות ישראל. רבני בד"ץ בית יוסף, ורבני חב"ד. כולם הגיעו למפעל בבית א-ל ובחנו מקרוב את שלבי ייצור התפילין.
המפעל קיבל חוות דעת מהרבנים על תהליך ייצור התפילין, ובעצה אחת אתם קבע המפעל נורמה לייצור תפילין מהודרות, שהוא תו התקן ההלכתי שלנו לייצור תפילין מהודרות. דבר שלא היה עד אז.
קניית תפילין הוא מהלך שכל יהודי עובר בחייו, אם כנער בר מצווה, אם כאב או כסב.
עצם הדבר, שרבים מגדולי ישראל, לאחר שבחנו את התפילין שלנו והמליצו עליהם, אף רכשו אותם, דבר זה מעניק בטחון לכל רוכש תפילין בית א-ל, שקנה את התפילין הטובות ביותר ממקור מוסמך מוכר וידוע.
הקשר ארוך השנים, בין מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל לתפילין בית אל
הקשר ארוך השנים, בין מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל
לבין מפעל תפילין בית אל.
הביקור וההמלצה
בשנת תשנ"ג, ממש בתקופה בה נבחר הרב לתפקיד הראשון לציון הרב הראשי לישראל, ביקר הרב במפעל תפילין בית א-ל. (בתמונות מאותו ביקור מופיע הרב ללא הגלימה של הראשל"צ שטרם הספיקו לתופרה.) שיתפנו את הרב בכל שלבי יצור התפילין, ובכתיבת הפרשיות על מנת לקבל הערות והארות הלכתיות, את כל הערות הרב והערות רבנים נוספים, קיבצנו והוספנו על הקיים במפעל, וכך נקבע תו התקן ההלכתי. תו תקן זה עוזר ליצירת סטנדרט גבוה יותר והשקעה רבה בייצור התפילין וכתיבת הפרשיות במפעל עד היום.
לאחר הביקור בתפילין בית א-ל,כתב הרב מכתב המלצה רשמי מלשכת הראשון לציון:
"וזאת לראיה כי הייתי במפעל "עטרת קדושה" הנמצא בבית אל...
כל המלאכה נעשית ע"י מומחים בעלי ידע וניסיון רב, בניהולו של הרב ישי באב"ד הי"ו שמעשיו לשם שמים.
האמת ניתנת להיאמר ולהיכתב שהמפעל הזה הוא לתפארת... ואשרי חלקם".
הרב – הפוסק של המפעל
לאורך השנים מאז, נמשך הקשר עם הרב. המפעל קיבל על עצמו את הרב כפוסק של המפעל, שאלות הלכתיות שהתעוררו באופן שוטף, הופנו לרב לקבל את פסיקתו. במהלך השנים, שמענו מהרב כיצד לנהוג ועל אלו הידורים להוסיף ולהקפיד.
מהלכה למעשה - פיתוח הקופסהוד
רבים מההידורים במפעל מיושמים על פי הנחיות הרב, ביניהם המלצת הרב ליישם את קשר חפץ חיים וכן להקפיד שקשר יו"ד יהיה עומד וצמוד לבית, הרב הורה לנו שגם בעת אחסון התפילין בקופסאות הקשר צריך להיות צמוד. פסק נוסף של הרב - קשר תפילין של ראש ייכרך באותו גובה של בית התפילין (ולא מעל או מתחת)
כיוון שבקופסאות הישנות היה בלתי אפשרי ליישם הלכות אלו, הוחלט לייצר את הקופסהוד, שהם בתי תפילין חדשים מפלסטיק, שהתפילין מאוחסנות בהם על פי פסקי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל.
עד כמה הרב מכיר את התפילין שלנו, למדנו ממקרה שהיה: יום אחד הופיע בפני הרב יהודי שהתלונן בפני הרב שהוא קנה תפילין במפעל והפרשיות לא כל כך יפות, הרב הביט בפרשיות ואמר לאותו יהודי באופן נחרץ, 'התפילין הללו לא של בית א-ל'. היהודי שקנה כמה זוגות במפעל התפלא למשמע קביעתו הנחרצת של הרב, אך לאחר כמה ימים הוא נזכר שאת התפילין האלו של בנו הבכור, לא קנה במפעל.
התפידנית יצאה לדרך בזכות פסק הרב ש"שמירתן עדיפה על כבודן".
תהליך פיתוח התפידנית ארך תקופה ארוכה. לאחר ניסיונות רבים, הגענו לצורה הגלילית שהייתה הכרחית להגנה ולשמירה על התפילין מפני רטיבות.
אך לפתע עלו מספר בעיות הלכתיות שאיימו לגנוז את כל הרעיון, אחת מהם הייתה החשש מפני ביזוי התפילין באופן הנחתם זו על גבי זו. את כל הבעיות העלנו בפני הרב. הרב בגדלותו הרבה פסק לנו עפ"י האמור במ"ב בשם הט"ז והב"ח, שטוב ליתן בתיק ארוך וצר זה על גבי זה. וחידש לנו שגם לדעת הפוסקים הסוברים שעדיף ליתן התפילין בתיק זו לצד זו, מודים תמיד ששמירת התפילין עדיפה על כבודם.
אנו מתפללים לקב"ה שישלח לנו מהרה גאולה שלמה בקרוב.
למה אני צריך תפידנית
הגנה
התפילין עשויות מעור שהינו חומר אורגני, העור רגיש ופגיע בקבלת מכות, ויכול להתעוות בעת חשיפה ללחות, רטיבות ולחום. התפידנית מעניקה הגנה על התפילין, בגלל שהיא בנויה ממבנה קשיח מאסיבי משולב בחומר ספוגי המגן מפני חבטות ומכות, מעניקה בידוד ושומרת מפני שינויי מזג אוויר ואטומה לחדירת לחות.
נוחות
בתפידנית ישנה ידית המאפשרת אחיזה בטוחה, רצועת כתף המאפשרת נשיאה נוחה ומונעת שיכחה בנסיעה ובטיול, מנשא לטלית המאפשר צירוף טלית לערכה.
תועלת
מקום לפרטים אישיים במקרה של אבדן קל למוצא לזהות את הבעלים. כיס לסידור וכיס נפרד לצדקה. מתאים לכל גדלי התפילין (עד 40 מ"מ, לתפילין חב"ד יש לבצע בדיקת נפח לפני הרכישה)
הידור
התפידנית המקורית תוכננה בכוונה כשני כיסויים ועל כן מותר על פי ההלכה להכניסה לשרותים. הכנסה אנכית של התפילין ומניעת טעות של הוצאת תפילין של ראש לפני תפילין של יד וכך לא יבוא להיכשל ב"אין מעבירים על המצוות", מראה גדולה מאפשרת הנחת תפילין של ראש במקומם המדויק.
איך מזהים תפילין בית אל
תפילין נראים באופן זהה מבחוץ, ההבדלים נראים לעיני מומחה בלבד.
מכיוון שתפילין בית אל נחשבים לתפילין איכותיות ישנם מוכרים המציגים את התפילין שלהם כתפילין המייצרות בתפילין בית אל אך בפועל לתפילין אלו אין שום אחריות מתפילין בית אל ואין יכולת לדעת מה טיבם, איכותם ורמת ההידור שלהם.
איך תוכל לדעת שהתפילין שלך אכן נרכשו בתפילין בית אל?
מספר סימנים:
1.תפילין בית אל הוקמה ומנוהלת עד היום ע"י הרב ישי באב"ד
2.קנייה באחת החנויות המוסדרות (שלט תפילין בית אל בכניסה) כאשר לתפילין מצורפת תעודת אחריות.
3. תעודת אחריות - תפילין בית אל מסופקות יחד עם תעודת אחריות עם לוגו החברה (משולש תו תקן הלכתי), פרטי התפילין, פרטיך האישיים ועוד...
4.מדבקה על גבי המארז המציינת את פרטי התפילין, מעין תעודת זהות של התפילין
שם החברה - תפילין בית אל, נוסח התפילין, רמת ההידור, סופר הסת"ם, סוג הקשרים, ביקורת איכות ועוד...
5. מוצרים נלווים שפותחו על ידנו ומצורפים לתפילין הקופסהוד- קופסאות לבתי התפילין ועם כיסויד - מגן גמיש לתפילין , פטנט חדש שלנו.
6. ניתן לצלצל אלינו 029975158 ולוודא על פי מספר ההזמנה שקיבלת
חשוב לציין: לצורך קבלת שירות בעתיד, חובה לשמור את תעודת האחריות.
זיוף חותמת בד"ץ
זיוף חותמת בד"ץ
![]() | י"ד תמוז תשס"ו![]() פרסום ב"המודיע", המתריע בפני זיוף של חותמת הבד"ץ. גם אנו בתפילין בית א-ל, נתקלים מדי פעם במקרים שבהם הונו אנשים ואמרו להם שהם רוכשים תפילין תוצרת תפילין בית א-ל או בהשגחת תפילין בית א-ל, למרות שהדבר היה שקר, והתפילין לא היו מתוצרת המפעל. על כן, חשוב מאוד לדעת גם ממי קונים ולא להסתמך על שרלטנים כאלה או אחרים שמוכרים תפילין ללא השגחה, או שמתחזים למפעלים ידועים ומוכרים. אנו נשמח אם הציבור יעדכן אותנו במקרים נוספים של מתחזים למוכרי תפילין בית א-ל. |
תגובות או סיפורים נוספים ניתן לשלוח אלינו לאימייל |
פרצות בשוק התפילין
פרצות בשוק התפילין
![]() | י"ד תמוז תשס"ומתוך עלון "מלאכת שמים" של מפקחי הסת"ם.כפי שניתן לראות בתמונה, ישנם הרבה פרצות בשוק מוצרי הסת"ם, בתמונה רואים שעיבוד הרצועות נעשה ע"י גוי, כאשר העיבוד נעשה ע"י גוי, וללא השגחה, סביר להניח שהתהליך לא נעשה לשם קדושת תפילין שלבי העשייה החשובים צריכים להיעשות לשמה. השלב הסופי של עיבוד הרצועות, שנחשב ל"עבודה חשובה", כשנעשה שלא לשמה, פוסל את הרצועות. לכן חשוב ביותר לרכוש את הרצועות ממקור נאמן וכשר לכתחילה. אנו בתפילין בית א-ל, מקפידים שכל הרצועות, הגידים, וכל החומרים הדרושים לעשיית התפילין יהיו עשויים לשם קדושת התפילין. |
תגובות או סיפורים נוספים ניתן לשלוח אלינו לאימייל |
הדפסת משי
גדולי ישראל מתריעים מפני פריצה חמורה בקדושת הסת"ם:
![]() | הפצת סת"ם שנעשו ע"י הדפסת משי - עקירת יסודות ההלכה ואסורה בתכליתגדולי פוסקי ההלכה ובתי הדין יצאו בחריפות נגד הפירצה החמורה. הגרי"ש אלישיב שליט"א כותב במכתבו: "הם פסולים בהחלט ואסורים להשתמש בהם לצאת ידי חובה, והמורה היתר בדבר, המפיצים, תגריהן ותגרי-תגריהן הם בכלל חוטאים ומחטיאי הרבים". הציבור נקרא להגביר המודעות והזהירות ולרכוש דברי סת"ם רק ממקורות העומדים תחת השגחה מהודרת ומוסמכת. מאת סופר "המודיע". פירצה חדשה, חמורה וקשה התגלתה באחרונה בתחום שיווק ספרי תורה, תפילין ומזוזות, כאשר נוכלים ואינשי דלא-מעלי מדפיסים דברי סת"ם ומגילות ע"ג דפוס משי, באופן שמניחים על קלף בד משי המשמש כגלופה: מקום האותיות נותר מחורר. לאחר מכן יוצקים דיו על הבד וע"י מריחת הדיו ע"ג הבד, נותר על הקלף כתב אשורית יפה, שלא ניתן להבחין בכך שלא נכתב ע"י סופר סת"ם לשם קדושת ספר תורה, תפילין ומזוזות. מרנן ורבנן גדולי ופוסקי הדור אשר הדבר הובא למראה עיניהם, הביעו זעזוע כבד על מעשה זיוף והנאה חמור זה, שהינו הכשלת הרבים באיסורים חמורים.. שכן, סת"ם הנכתבים בצורה כזו - הינם פסולים בתכלית הפסול, ובית כנסת שיקראו בו בספר תורה שנעשה בצורה זו - לא יצאו מתפלליו ידי חובת קריאה, ורח"ל מי שהניח תפילין כאלו, יהיה בבחינת קרקפתא דלא מנח תפילן ד' ירחם. יצויין, כי באמצעות הגלופה המחוררת משיגים אותם נוכלים רמת כתיבה מפוארת ביותר. ניתן בדרך זו לחקות, ע"י סריקת מחשב, כתבים עתיקים של גדולי הסופרים - ולהדפיס תוך דקות ספורות עמודים שלמים של ספרי תורה: מגילות, תפילין ומזוזות. עם הוודע דבר ההונאה המחפירה והחמורה, פורסמו מכתבי מחאה חריפים מטעם מרנן ורבנן פוסקי ההלכה ובתי הדין, נגד אותם פורצים בחומת בית ישראל המבקשים לקעקע יסודות קדושת הסת"ם, במסווה שווא שכאילו יש למעשיהם הנפשעים היתר הלכתי כל שהוא והם מגלים דעתם, דעת תורה כי הדבר אסור בתכלית. במכתב שפורסם ע"י הגאון עמוד ההוראה, הרב יוסף שלום אלישיב שליט"א, נאמר בתוך הדברים, כי "הובא בפני מגילת אסתר כתובת על קלף בכתיבה תמה אשר לפי הנראה לעיניים נכתב ע"י אומן מומחה בכל מיני הידורים, אולם אחרי בדיקה מיוחדת התברר שאין כאן כתיבה כלל אלא נעשית ע"י הדפסת משי. "והנה מלבד התקלות והמכשולים העלולים לצאת מזה, יש לדון שזה בגדר המבואר בירושלמי פ"ב דיגיטין, כתב - ולא השופך, וכן בסת"ם יש חסרון בקדושת האזכרות, והם פסולים בהחלט ואסורים להשתמש בהם לצאת ידי חובה, והמורה היתר בדבר, המפיצים , תגריהן ותגרי -תגריהן הם בכלל חוטאים ומחטיאי הרבים". הגרי"ש אלישיב שליט"א מסיים מכתבו:"והבא לקיים מצוות הנחת תפילין, קביעת מזוזה, קריאת מגילה ומצוות כתיבת ספר-תורה, יזהר לברר שנכתבו ע"י סופר מומחה ירא שמים". דברים תקיפים במיוחד נגד הפירצה החמורה והאיסור המוחלט להשתמש בהדפסת משי לשם סת"ם, מתפרסמים במכתביהם של בתי הדין של הגאון גאב"ד זכרון מאיר הגר"ש וואזנה שליט,א; בית דין העדה החרדית; הגר"נ קרליץ ונשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף שליט"א. מורי ההוראה והפעילים במערכה נגד אותה חברת נוכלים והפירצה החמורה שהם מבקשים לפרוץ חלילה, הביעו תקוותם כי עם פרסום דעת תורה ברורה - תיסכר הפירצה לחלוטין, ותיפסק התופעה החמורה של הכשלת הרבים ע"י הדפסת משי, וכי דבר הפירצה יעורר את הציבור ויגביר מודעותו לרכוש דברי סת"ם ומגילות אך ורק ממקורות כשרים ומהודרים העומדים תחת השגחה מוסמכת. |
תגובות או סיפורים נוספים ניתן לשלוח אלינו לאימייל |
עזרה בהשבת תפילין גזולות
שלום לך מתפילין בית א-ל
אנא העבר למכותביך על מנת שנעזור לחזרה בתשובה.
- נוסח המכתב שקיבלנו: לכבוד תפילין "בית א-ל",
כפי שסוכם איתכם, הנה "הספור". אבקשכם לפרסמו באתר שלכם וכו', במטרה (בעז"ה) להשיב את התפילין לבעליו.
איתכם התודה,
הרב יוסף מענדל אפשטיין
- הסיפור מאת הרב אפשטיין:
- היה היה בעל משפחה, אשר המציא פרנסת בני ביתו מגניבת חפצים, שהיה "מוצא" בתא המטען של האוטובוסים בהם נסע (חפצים בעלי ערך, היה מוכר לאינו יהודי שבאזור י-ם).
- באחת מ"נסיעותיו" נחשד (בשעת מעשה) על ידי אחד הנוסעים שלבש מדים, וכמעט נתפס. מרוב בהלה חטף "משהו", וכשנמלט מהמקום הבחין שבידיו תפילין.
- לא עברו ימים רבים והאיש נתפס ממש, ונדון לכמה חודשים "טובים" במאסר.
- בתקופת מאסרו, הרהר בתשובה על מעשיו, אבל עניין התפילין הגנובים הטרידו במיוחד (כי על אף ש"סחר" בעבר בחפצים יקרים, מעולם לא עלה בדעתו לסחור בכאלה), והחליט שכשיבוא היום ויצא מעונשו המר (על מעשיו שבעבר) יחזור בתשובה שלמה, ואם ירצה השם, אפילו יחזיר את התפילין הגנובים לבעליו.
- כעת, לאחר שחרורו, הוא מבקש לתקן את אשר עשה (עד כמה שבידו) ובפרט בעניין התפילין.
- כיום, התפילין מופקדות בידינו, ויוחזרו לבעליהם על פי פרטים.
- ליצירת קשר להשבת התפילין:
- ניתן להתקשר טלפונית לתפילין בית א-ל, דניאל אביה, בטלפונים הרשומים מטה.
- או לשלוח אלינו אימייל:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
מחלקת הזמנות תפילין בית א-ל |
דף הבית תפילין בית א-ל |
מצוות הנחת תפילין מגינה על עם ישראל במלחמה
תפילין מגינות על עם ישראל מפני האוייבים - בזכות הנחת תפילין עם ישראל ניצול |
ב"ה, מנחם - אב התשס"ו | |
תפילין - הנשק הסודי של עם ישראל | |
יהודי יקר, רבני ישראל פונים אליך | |
הנח תפילין וסייע להכניע את האוייב | |
עקב המצב הבטחוני החמור השורר בארץ הקודש כאשר שונאי ישראל מנסים בכל יום ויום לפגוע בכל אחד ואחד מבני ישראל, אנשים נשים וטף (היה לא תהיה), זקוקים אנו ביתר עוז לקיום הבטחת התורה "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". חכמנו זכרונם לברכה קבעו כי "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" - אלו תפילין שבראש (מסכת ברכות ו, ע"א). כמו כן פסקו "שמפני קיום מצוות תפילין (שמניחים על הזרוע והקדקוד) ותיקונן, יתקיים באנשי המלחמה "וטרף זרוע אף קדקוד" (הלכות קטנות לרא"ש, הל' תפילין סט"ו).מתוך דברי חכמנו אלו עולה כי נוסף כל חשיבותה הגדולה של הנחת התפילין כשלעצמה, עד שעליה אמרו "הוקשה כל התורה כולה לתפילין", ישנה סגולה מיוחדת בהנחת תפילין, שדווקא על ידי קיום מצווה זו מתגלה לעין כל מעלתו של כל יהודי ויהודי - "כי שם ה' נקרא עליך", וממילא "ויראו ממך". כמו כן, הנחת התפילין נותנת עוז ותעצומות לאנשי המלחמה כדי שיתקיים "וטרף זרוע אף קדקוד" שמשמעותו הכרעת האוייבים באופן מוחלט ועל טבעי. לאור האמור, קוראים אנו - רבני ודייני ישראל - בקריאה של חיבה ב"דבר ה' זו הלכה", לכל יהודי, בארץ הקודש ובעולם כולו, לסייע בהצלחתם של חיילי צה"ל העומדים במסירות נפש על הגנת העם היושב בציון, ולהוסיף בבטחונם של כל בני ישראל בארץ הקודש, על ידי קבלת החלטה כי:
ויהי רצון שבזכות קיום מצווה חשובה זו יתקיים בנו "ושכבתם ואין מחריד... ואולך אתכם קוממיות" על ידי משיח צדקנו, אמן. | |
ובאנו על החתום: | |
![]() | ![]() |
עמוד 2 מתוך 3