קופת צדקה לתפילין
תרומה לקופת הצדקה
מצוות הצדקה מוטלת על כולנו, זוהי הדרך היחידה להקדשת כספנו לה'.
מגיעות אלינו בקשות רבות לסיוע ברכישת תפילין ממשפחות מעוטי יכולת ומארגוני סיוע.
היה שותף בזיכוי הרבים וסייע לנו לעזור בכך שתשתתף עם המפעל בתרומה לרכישת זוג תפילין לנזקקים.
בכל פעם שיקיימו מצוות תפילין בזוג שנרכש בעזרתך תהיה לך זכות במצווה זו.
אנו ניידע אותך בעת שהכסף שתרמת יופנה לרכישה או עזרה ברכישה של מישהו.
תרומה לקרן הצדקה: הסכום שתתרום יצטרף לתורמים אחרים בקופה עד שיגיע לסכום של זוג תפילין שיתרם לנזקק.
כאשר תרומתך תמומש, נשלח אליך אימייל עם הפרטים על השימוש בתרומה (תוך שמירת הפרטיות).
בדיקת מזוזה חינם
קובץ הנחיות לבדיקת מזוזה ביתית
שים לב: האחריות על בדיקת המזוזות היא אישית, כל בודק לעצמו. חברת תפילין בית אל אינה אחראית לכל נזק ישיר או עקיף שעלול להיגרם כתוצאה מבדיקה שאינה נעשית דרכה.
חיוב בדיקת את המזוזה
אחת ההלכות החשובות בהלכות מזוזה היא, שצריך לבדוק את המזוזה פעמיים בשבע שנים. כפי שכתב השולחן-ערוך (א)
בדיקה עצמית של המזוזה
ישנם שני סוגי בדיקה:
1.בדיקה לפני הרכישה, בדיקה יסודית של מגיה מומחה, שתכליתה לבדוק אות אחר אות, לוודא שצורת האותיות כשרה על פי ההלכה, שלא התנתקו או נדבקו שתי אותיות זו לזו. ולכן צריך להקפיד ולקנות מזוזות אצל אדם ישר שיכול להעיד שהמזוזה עברה בדיקה של מגיה מוסמך.
2. בדיקה לאחר הקנייה, צריכה להיעשות פעמיים בשבע שנים, ותכליתה לבדוק האם במשך הזמן שעבר, המזוזה ניזוקה ונפסלה. כי יתכן שמפני הלחות דהו האותיות, או שהדיו לא היה מספיק טוב וחלק ממנו התפורר ונפל ברבות הזמנים. את הבדיקה הזו יכול כל אדם לעשות בעצמו (חת"ס יו"ד רפג).(*ב).
בדיקה עצמית – סדר פעולות
יש להוריד את המזוזה בזהירות, להיזהר שלא לקרוע את הקלף בחיתוך סרט ההדבקה. לבדוק אם כל האותיות נשארו שלמות ולא נסדקו, במיוחד במקומות קיפול הקלף. ניתן לבדוק שאין אות חסרה או מיותרת על ידי השוואה לחומש או תנ"ך. אם המזוזה נשארה כפי שהייתה, אפשר להחזירה למקומה.
אם נתעורר איזה ספק, יש לשאול שאלת חכם. אם יש ספק שמא המזוזות לא עברו בדיקה יסודית מעולם, עדיף שמגיה מוסמך יבדוק את המזוזות .
ספיקות הצריכות שאלות חכם
כאשר מתגלה חשש של דיבוק בין תגין או אותיות, חיסרון בשלימות האותיות, במיוחד במקרה בו הקלף נחשף לשמש והתייבש או "נשרף"(כתם כהה) או דהייה של הדיו – חובה לשאול חכם או סופר סת"ם הבקיאים בהלכות אלו.
ברכה על קביעת מזוזה
אם המזוזה נלקחה לבדיקה ארוכה, כ24 שעות, יש לברך בעת קביעתה מחדש. אם הבדיקה ארכה זמן קצר, ומיד לאחר מכן הוחזרה המזוזה למקומה, אין צורך לברך.
(הטעם: יש אומרים שהואיל והמזוזה הוסרה על מנת להחזירה מיד למקומה, מצוותה לא נתבטלה ולכן אין לברך בשעת קביעתה מחדש. ויש אומרים שהואיל ולא הייתה שום ודאות שהמזוזה תימצא כשרה, לכן אם נמצאה כשרה יש לברך בעת קביעתה. למעשה מאחר שיש לנו ספק, צריך להימנע ולא לברך, כדי שלא להיכנס למצב של ספק ברכה לבטלה. )
ואם בדק כמה מזוזות יחד, העצה הנכונה היא, שיחליף את מקום המזוזות. למשל, את המזוזה של המטבח יקבע בחדר השינה, וכן להיפך, ואז יוכל לברך לפי כל השיטות, אפילו אם יחזיר את המזוזות למקומן מיד אחר הבדיקה (קונטרס המזוזה בבית ברוך ח"ב רפט, ה). (*ג)
גלגול וכריכת המזוזה
את המזוזה יש לכרוך מהסוף להתחלה, כלומר, מהמילה "אחד" למילה "שמע", לפני שמכניסים לבית המזוזה. עדיף לעטוף בניילון למניעת חדירת רטיבות ולהדק בעזרת סרט הדבקה. את בית המזוזה אפשר לחבר למשקוף על ידי מסמרים ואף על ידי דבק חזק באופן שהמזוזה לא תיפול. (*ד) (פניני הלכה הלכות מזוזה)
אישה יכולה לקבוע מזוזה
חיוב התקנת המזוזה חל על כל יהודי שגר בבית. מכיוון שאין זו מצווה התלויה בזמן – אין הבדל בחיובה בין גברים ובין נשים. לכן, אישה יכולה להתקין את המזוזה בבית, ואם היא גרה לבד היא חייבת לעשות זאת.
הברכה לפני קביעת המזוזה
"בָּרוּךְ אַתָּה יְי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבוֹעַ מְזוּזָה". (*ה)
פתחים החייבים במזוזה
בכל חדר בבית יש לקבוע מזוזה למעט חדר השירותים וחדר האמבטיה, שאינם מקומות מכובדים. החדר שאמרנו צריך שיהיה בשטחו ריבוע של מטר ותשעים ושניים סנטימטר על מטר ותשעים ושניים סנטימטר לפחות. אם החדר צר וארוך שיש בשטחו שטח זה אבל בחלק הצר אין מטר ותשעים ושניים סנטימטר יש לקבוע מזוזה בלי ברכה.
מיקום המזוזה במשקוף הדלת
את המזוזה יש לקבוע בצד ימין של פתח החדר. צד ימין הכוונה כשנכנסים לבית או לחדר. גובהה של המזוזה צריך להיות בתחילת השליש העליון של הפתח ויש להקפיד שאפילו חלק קטן מהמזוזה לא יהיה פחות מהשליש העליון. ואפשר לקבוע אותה עד טפח (כ- 10 סנטימטר) מהמשקוף. מנהג האשכנזים לקבוע את המזוזה באלכסון כשראשה כלפי הבית או החדר ותחתיתה כלפי חוץ באופן שתהיה יותר זקופה מאשר שוכבת. מנהג הספרדים הוא לקבוע את המזוזה בצורה זקופה ממש. ובפתח שאי אפשר לקבוע באלכסון גם לאשכנזים יש לקבוע את המזוזה בצורה זקופה.
מקורות
(א*) שולחן ערוך יורה דעה הלכות מזוזה סימן רצא סעיף א מזוזת יחיד נבדקת פעמים בשבע שנים ושל רבים, פעמים ביובל.
(*ב) מהגמרא ביומא, אנו למדים: "מזוזת יחיד נבדקת פעמים בשבוע, ושל רבים פעמים ביובל" (יא, א). רש"י, ד"ה נבדקת, מסביר: "שמא נרקבה או נגנבה". מדברי רש"י, פוסק החתם סופר: "כל אדם יכול לבודקן אבל על כל פנים צריך לפותחן ולעיין בכל אות אם לא נרקב..." (שו"ת חת"ס, יו"ד חלק ב, רפ"ג). אומנם לא צריך להיות מומחה בכדי לבדוק את המזוזות אבל יש לוודא שהמזוזה אכן נמצאת במקומה ואין אותיות אשר התקלקלו.
(*ג) הלכות מזוזה - חלק ב, הרב אליעזר מלמד, http://www.yeshiva.org.il/midrash/7908
(*ד) (פניני הלכה הלכות מזוזה)
(*ה) הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4061608,00.html
תפילין כנפי יונה
עם ישראל נמשל ליונה
עם ישראל נמשל ליונה: כשם שהיונה ניצולת בזכות כנפיה, וכנפיה מגינים עליה – כך עם ישראל ניצל בזכות המצוות (במדבר רבה ב, יב).
בת קול מנהמת כיונה
סיפר רבי יוסי: פעם אחת הייתי מהלך בדרך, ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל. בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח, והמתין לי עד שסיימתי תפילתי. לאחר שסיימתי תפילתי, אמר לי: "שלום עליך, רבי", ואמרתי לו: "שלום עליך, רבי ומורי". ואמר לי: "בני, מה קול שמעת בחורבה זו?" ואמרתי לו: "שמעתי בת קול שמנהמת כיונה ואומרת: 'אוי לבנים, שבעוונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתים לבין האומות'". ואמר לי: חייך וחיי ראשך! לא שעה זו בלבד אומרת כך, אלא בכל יום ויום, שלוש פעמים אומרת כך. ולא זו בלבד, אלא בשעה שישראל נכנסים לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ועונים: "יהא שמיה הגדול מבורך", הקדוש ברוך הוא מנענע ראשו ואומר: "אשרי המלך שמקלסים אותו בביתו כך!". מסכת ברכות (ג ע"א)
הקשר בין החורבן לתפילין פאר תחת אפר
התפילין נקראות פאר (ברכות יא ע"א) שנאמר: פְאֵרְךָ חֲבוֹשׁ עָלֶיךָ (יחזקאל כד, יז). ובתשעה באב נוהגים שלא להניח תפילין בתפילת שחרית, מפני האבל.
היונה בתיבת נח
מה מסמל העלה של זית בפיה של היונה? אמרה היונה: "יהיו מזונותי מרורים כזית בידו של הקדוש ברוך הוא, ולא מתוקים כדבש בידי בשר ודם": בתיבת נח מספקים לי כל טוב אבל אני אוהבת חופש, חירות, עצמאות, ולשם כך מוכנה אני לחיות חיים קשים. גם כאן, רואים אנו שעם ישראל נמשל ליונה. מסכת ערובין (יח ע"ב)
תפילין כנפי יונה
בתקופת גזירות אדריאנוס לאחר מרד בר כוכבא, נגזרה גזירה שכל המניח תפילין על ראשו - ינקרו את מוחו. למרות הגזירות, התנא אלישע הניח תפילין ויצא לשוק. קצין רומי ראה זאת ורדף אחריו. כשתפס אותו, נטל אלישע את התפילין מראשו ואחז אותן בידו. הקצין שאל אותו מה יש בידו, ואלישע ענה: "כנפי יונה". פשט את ידו, נעשה לו נס ונמצאו בה כנפי יונה. לפיכך קראו לו: "אלישע בעל כנפיים".
המצוות מגינות על ישראל, ומיוחד מצוות התפילין מגינה
מדוע אמר לו כנפי יונה ולא שאר עופות? משום שכנסת ישראל דומה ליונה, שנאמר (תהילים סח, יד): כַּנְפֵי יוֹנָה נֶחְפָּה בַכֶּסֶף, וְאֶבְרוֹתֶיהָ בִּירַקְרַק חָרוּץ. כשם שכנפי היונה מגינות עליה – כך המצוות מגינות על עם ישראל (שבת קל ע"א). חז"ל קבעו כי: וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ, וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ" (דברים כח, י): אלו תפילין שבראש (ברכות ו ע"א). כמו כן פסקו "שמפני קיום מצוות תפילין (המונחות על הזרוע והקודקוד שבראש) ותיקונן, יתקיים באנשי המלחמה (דברים לג, כ): "וְטָרַף זְרוֹעַ אַף קָדְקֹד" (הלכות קטנות לרא"ש, הלכות תפילין טו).
הטבה ברכישת תפילין בית אל
לבר מצווה מתכוננים.
מראש.
במרכז המבקרים של תפילין בית א-ל, תיהנו ממגוון תכניות הכנה לבר המצווה של בנכם.
סיור חוויתי במפעל ייצור התפילין, הכולל סדנה להתנסות בכתיבת סת"ם, מקנה לנער חיבור עמוק למצוות התפילין ומשמעותה, חוויה שתלווה אותו למשך כל ימי חייו.
במהלך הסיור תוכלו לראות את אופן הכנת התפילין, מהשלבים הראשונים של עיבוד העור, ועד לשלב הסופי, של צביעת הבתים וקשירת הרצועות.
לפרטים חייגו אלינו עכשיו 02-9975158,
או השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.
לפרטים והזמנה חייג עכשיו 02-9975158
לתפילין מתכוננים מראש
לבר מצווה מתכוננים.
מראש!
במרכז המבקרים של תפילין בית א-ל, תיהנו ממגוון תכניות הכנה לבר המצווה של בנכם.
סיור חוויתי במפעל ייצור התפילין, הכולל סדנה להתנסות בכתיבת סת"ם, מקנה לנער חיבור עמוק למצוות התפילין ומשמעותה, חוויה שתלווה אותו למשך כל ימי חייו.
במהלך הסיור תוכלו לראות את אופן הכנת התפילין, מהשלבים הראשונים של עיבוד העור, ועד לשלב הסופי, של צביעת הבתים וקשירת הרצועות.
בהזמנה מראש, תוכלו ליהנות מייבוש ארוך ואישי של בתי התפילין, ללא תוספת תשלום.
לפרטים חייגו אלינו עכשיו 02-9975158,
או השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם.
לפרטים והזמנה חייג עכשיו 02-9975158
בואו לגלות את עולם ייצור התפילין
אנחנו יודעים שתקופת הבר מצוה חשובה מאוד בעיצוב האישיות ובחינוך הילד.
סיור במפעל התפילין שלנו, הסבר על תהליך הייצור והשתתפות הנער בשלבי הייצור,
יאפשרו לנער בר המצווה ליצור קשר עמוק יותר עם התפילין,
ולהיכנס לתקופה זו מתוך חווית הכנה רוחנית לבר המצווה.
לפרטים צרו קשר או חייגו 02-9975158.
לפרטים והזמנה חייג עכשיו 02-9975158
ברוכים הבאים לסיור וירטואלי במפעל תפילין בית אל.
בסיור זה נלמד על שלבי ייצור התפילין מעיבוד העורות ועד סיום ייצור התפילין.
ייבוש ארוך
בנך בן 10? הגיעה שעת השי"ן
ייבוש אישי של עורות בתי התפילין במשך 3 שנים, לעמידות ארוכת שנים ובתשלומים נוחים.
בנוסף, תהליך הייבוש הארוך מאפשר לבן המצווה להתחיל את תהליך ההכנה לבר מצווה בשלב יותר מוקדם, ולהיכנס לעול מצוות ולקיום מצוות תפילין בפרט, כשהוא מוכן יותר.
תהליך זה דורש הזמנה מוקדמת של התפילין.
מדוע חשוב ייבוש ארוך?
חומרים טבעיים, כגון עץ, ברזל ובפרט עור, נתונים לשינויים של התרחבות והתכווצות בהשפעת רמת הלחות הנובעת משינויי מזג האוויר.
בתי התפילין עשויים מעור, ועוברים תהליך ייבוש במהלך הייצור.
ישנם תפילין שמשך תהליך ייצורם הוא שלושה חודשים בלבד. בלוח זמנים קצר זה מתאפשרת תקופת ייבוש קצרה ביותר.
ייבוש מזורז בשמש או בחום ישיר של תנור, גורם לייבוש מהיר של השכבה העליונה, בעוד השכבות הפנימיות של העור עדיין לחות. במצב בו העור לא התייבש כראוי, עלולים שינויי מזג האוויר להשפיע על התפילין במהלך השנים, עד כדי עיוותים שיפגעו בריבוע הבית ובכשרות התפילין.
תפילין בית א-ל נותנים סטנדרט גבוה במיוחד של ייבוש הבתים באופן טבעי, בתהליך ייצור הנמשך על פני ארבע עונות השנה, וזאת כדי להוציא את כל הלחות המצויה בעור הבתים, ולהעניק לבתי התפילין עמידות בפני שינויי מזג אויר.
בתהליך של ייבוש משולש, 3 שנים מראש, התפילין מגיעים ליכולת קיבוע של ריבוע הבתים למשך 30 - 40 שנה. וכל ייבוש נוסף של העור מוסיף איכות, חוזק ועמידות לאורך שנים.
לפרטים והזמנה חייג עכשיו 02-9975158
תפילין עם הערכים שלך
תפילין בית אל - המפעל של ההתיישבות
בשנת תשל"ז עלתה על גבעת טרשים שוממה, קבוצה של שתים-עשרה משפחות, כולם חלוצים, והקימה את היישוב בית א-ל, באתר התנכ"י של חלום יעקב. שנתיים לאחר מכן,על מנת ליצור תעסוקה לתושבי המקום, הקים הרב ישי באב"ד את מפעל "תפילין בית א-ל" . כיום מפרנס המפעל למעלה מעשרים משפחות, מתוכם עולים מכל קצוות תבל (צרפת, קנדה, אוקראינה, ארגנטינה ומרוקו). המפעל פועל כל הזמן לחדש ולשכלל את תהליך ייצור התפילין ולפתח מוצרים נוספים להגנה על התפילין. התפידנית פותחה לפני כ-18 שנים כמענה לצורך של חיילים דתיים בצבא. אמיתי, אחיו של הרב ישי באב"ד, לוחם בגדוד צנחנים העלה את החשש של חיילים לקחת את התפילין לתרגיל גדודי שכלל צניחה, מחשש לנזק לתפילין. הרב ישי באב"ד (סא"ל במילואים) הרים את הפרויקט ומאז התפידנית הפכה לסימן היכר של הציבור הדתי לאומי המשלב תורה, אמונה, התיישבות, ציונות ושירות צבאי.
אם אתה רוצה לקנות תפילין עם הערכים שלך, תפילין הספוגות ביראת ה', באהבת התורה והארץ,
צלצל עכשיו או השאר כאן את פרטיך ונציג שלנו ייצור איתך קשר
לפרטים והזמנה חייג עכשיו 02-9975158
תפילין
תפילין
התפילין
התפילין הינם מצווה מהתורה "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ" (דברים ו', פסוק ח').
את התפילין מצווה להניח כל גבר יהודי מגיל 13 בכל יום, את התפילין מניחים על היד (תפילין של יד). ועל הראש (תפילין של ראש).
תפילין צריכות להיעשות מעור בהמה כשרה.
לחץ כאן להזמנת תפילין.
הסבר על הידורים בתפילין בית אל
מהן 'תפילין מהודרות'?
ההגדרה המקובלת של 'תפילין מהודרות' מתיחסת לתפילין העשויות מעור בהמה גסה לעומת תפילין מעור בהמה דקה שנחשבות כשרות ולא מהודרות. המושג 'תפילין מהודרות מבהמה גסה' מתייחס רק לחומר הגלם ממנו ייצרו את התפילין ולא בהכרח מתייחס להשקעה ולהידור בייצור התפילין. התפילין אינן יוצאות מאליהן מפס הייצור ברמת הידור גבוהה, אלא יש צורך להוסיף ולהשקיע בתפילין, בכדי שהן יהיו מהודרות ויפות יותר. ההבדלים בין רמות ההידור בתפילין שלנו, הם הבדלים בכמות ובזמן ההשקעה בייצור התפילין ולכן בסופו של דבר יש לכך ביטוי בעלות. מרכיב חומר הגלם בעלות הסופית של תפילין הינו נמוך, עיקר העלות היא זמן העבודה וההשקעה לאורך כל תהליך הייצור.
הידור בפרשיות התפילין
פרשיות התפילין עשויות מעור שליל על גבי קלף שאינו משוח. סופרי סת"ם יראי שמים כותבים את הפרשיות לאחר טבילה במקווה ובכוונה 'הריני כותב לשם קדושת תפילין' ולפני כתיבת שם השם 'הריני כותב לשם קדושת השם'. הפרשיות שלנו עוברות 3 הגהות ע"י מגיהים מוסמכים הבודקים את צורת האות, חסר ויתר, דיבוקים וניתוקים. ובסיום עוברות הגהת מחשב. רמת ההידור של הפרשיות נקבעת הן הלכתית והן גרפית, דהיינו הנוי של הפרשיות. דוגמא לחסרון בהידור: פרשיה של יד מודבקת, על פי התקן שלנו פרשיה כזו לא ניתנת כלל בדגם לא בברקת ולא באודם.
תפילין "עור אחד" ותפילין "מקשה"
קיימים שני מושגים הלכתיים בתפילין מעור בהמה גסה: "עור אחד" ו"מקשה".
א. "עור אחד" – הן תפילין העשויות מחתיכת עור אחת, החל בקציצה וכלה בסגירת התיתורא. עפ"י ההלכה, בתפילין "עור אחד" מותר להוסיף "פיטונג" (ראה תמונה) בתוך התיתורא. ה"פיטונג" הוא מסגרת עור חלולה ומרובעת, ואותה מדביקים לתיתורא, כדי לייצור סימטרייה מדויקת לתיתורא. ל"פיטונג" יש כמה תפקידים:
1. חיזוק התיתורא כדי שתהיה ישרה ושלא יתקלקל ריבוע הבית עם הזמן.
2. עיבוי התיתורא ויצירת רווח, זוהי המעברתא. רווח זה מאפשר את הכנסת הרצועה לתוך הבית.
3. אפשרות של הצמדת החדרים בתפילין של ראש.
4. הענקת יופי לבית ויחס נכון בין התיתורא לקציצה.
ב. "מקשה" – תפילין "מקשה" מיוצרים מעור עבה יותר, לכן אין הן זקוקות לפיטונג. עשיית תפילין "מקשה" מורכבת הרבה יותר בגלל סיבות אלה:
1. נדיר למצוא "עור אחד" לבתים, כדי שלא נצטרך להוסיף להם "פיטונג".
2. עור כזה בבסיסו, הוא עבה יותר ולכן דורש עשייה מורכבת יותר לשם הצמדת החדרים.
דעת הפוסקים בדורנו:
על פי הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל תפילין "מקשה" הן הידור.
על פי הרב שלום יוסף אלישיב זצ"ל אין להחשיב את המקשה לתוספת הידור.
בתקופתנו, רוב התפילין מיוצרות מעור אחד ואינן "מקשה".
בתמונה משמאל: תפילין "מקשה" ללא פיטונג.
לכל התפילין שמיוצרים אצלנו יש "גיד בין הבתים" - גיד המונח בין כל בית ובית בתפילין של ראש. השמת הגיד מבטיחה גם את הדרישה ההלכתית שהבתים בתפילין של ראש יהיו פרודים לגמרי.
אנו בודקים את עניין ה"פרודות" גם ע"י הכנסת סכין מיוחדת בין הבתים על מנת לוודא שהם אכן פרודים לגמרי זה מזה.
בתמונה גיד בין הבתים.
הדגמים שלנו
מרכיבים עיקריים בתפילין
בתי תפילין ופרשיות תפילין. בתי התפילין כשמם, הינם הבית שלתוכו מוכנסות הפרשיות בסיום תהליך הייצור. הבתים צריכים להיות מרובעים (מסורת- הלכה למשה מסיני) בצבע שחור. את התפילין כורכים על היד ומניחים על הראש בעזרת רצועות. רצועות התפילין אף הן עשויות מעור בהמה כשרה וצריכות להיות צבועות בצבע שחור. הפרשיות עשויות מקלף (עור דק) עליו נכתבות ארבע פרשיות התפילין, שיש בהם את יסודות האמונה היהודית: האמונה בבורא העולם ובחירתו בעם ישראל בהוציאו אותם ממצרים. פרשיות התפילין נכתבות בידי סופר יהודי ירא שמים עם דיו וקולמוס(כלי הכתיבה מנוצה או מקנה) הכשרים לכך.
ההבדלים בין רמות התפילין
תהליך ייצור בתי התפילין, איכות התפילין, רמת הכשרות של התפילין והעמידות לאורך שנים.
תפילין מעור בהמה דקה - עור דק: כבש או עז, אלו תפילין פשוטות ביותר שעשויות מכמה עורות מודבקים זה לזה. לתפילין מעור בהמה דקה יש נטייה להיקרע, להינקב ולאבד צורה, לכן כשרות תפילין אלו היא לעיתים בעייתית.
במאה וחמישים השנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה, פותחו דרכי עיבוד ושיטות עבודה המאפשרות ייצור תפילין מעור בהמה גסה, שהוא עור עבה המתקשה מאוד, ושומר על צורתו לאורך זמן. כך הוא עמיד יותר, איכותי יותר ומהודר יותר
תפילין מעור בהמה גסה - עור עבה ואיכותי של פרה או של שור ממנו ניתן לייצר תפילין מהודרות מחתיכת עור אחת (בתפילין בית אל מייצרים את התפילין מעור של צוואר השור, שהוא פחות שומני ויותר חזק.) .
ההבדל העיקרי נעוץ בפסיקה ההלכתית האם תפירה או הדבקה של עורות התפילין נחשבות מבחינה הלכתית כ"עור אחד". כיום, אפשר בנקל להשיג תפילין מהודרות מעור אחד מבהמה גסה , ללא צורך בהדבקה, לכן מורים הפוסקים שראוי לכתחילה להניח תפילין מהודרות כאלו.
את התפילין יש לרכוש ממקום מוסמך, מכיוון שלאחר גמר ייצור התפילין הם סגורות וקשה לדעת מה נעשה בתהליך יצורן (גם בעת בדיקת תפילין, לאחר רכישת התפילין, נבדקות בעיקר הפרשיות ולא בתי התפילין שבשלב זה הם כבר צבועים ומודבקים)
תפילין בית אל מתמחים בייצור תפילין מהודרות מעור בהמה גסה כבר למעלה משלושים וארבע שנים.
את התפילין אנו מייצרים במפעלנו על פי רשימת הידורים - תו תקן המבטיחים רמה גבוה של איכות והידור.
אנו מזמינים כל לקוח לבוא ולהשתתף בתהליך ייצור התפילין, להתרשם מהתפילין שלו לפני גמר הייצור ולפני צביעתן.
בתפילין בית אל פועל מרכז מבקרים המאפשר לבר המצווה ובני משפחתו לקבל הסבר מפורט על תהליך יצור התפילין בליווי תמונות, סרטים ודוגמאות מוחשיות של התפילין בכל שלבי הייצור כולל מכונות הייצור.
הדגמים שלנו
הזמנת תפילין נעשית לרוב כמה חודשים לפני בר המצווה, מתקשרים, מאשרים הזמנה במייל ומקבלים את התפילין הביתה.
להזמנת תפילין או סיור במפעל חייג עכשיו 02-997-5158
כיסויד המלצת הגאון ר' אשר וייס שליט"א
כיסויד- המלצת הרה"ג ר' אשר וייס שליט"א
בענין כיסוי תפילין של יד
במה ששאל לדעתי בדבר ההמצאה של כיסוי מיוחד לתפילין של יד שמכסה רק את הפינות של הבית כדי לשמור על הריבוע, אך כל צדי הבית נשארים גלויים וכך גם רוב רובו של גג הבית. ושאל לדעתי אם יש בהמצאה זו מעלה לעומת מה שנהוג עד היום לכסות את הבית עם כיסוי קרטון או פלסטיק שמכסה את כל הבית אלא שעושים חור עגול בגגו כדי לגלות את מקצת הבית מלמעלה.
הנה מבואר במס' סנהדרין (פ"ט ע"א) דצריך שיהיה הבית רואה את פני האויר ולפיכך אם הוסיף בית חמישי בתפילין של ראש פסל את התפילין. ויש לעיין אם פסול זה נאמר אף בתפילין של יד, ואם כיסוי התפילין בקרטון וכדו' כשכל הכונה לשמור על הריבוע פוסל משום דאינו רואה פני אויר.
ושאלות אלה תלויות בחידושים שכתבו התוס' והראשונים בהלכתא דא במנחות ל"ה ע"א.
דהנה כתבו התוס' שם כמה פירושים מה זה מעברתא. ובין השאר כתבו דמעברתא הוי "רצועה קטנה שמעבירין למעלה על בית תפילין של יד. ואין נראה לפסול משום שאינו רואה כל הבית את האויר, חדא דלא שייך אינו רואה האויר בכי האי גונא אלא כי חבר ביתא אחרינא תמן. ועוד דשמא דבית החיצון שאינו רואה האויר פסול לא שייך אלא בתפילין של ראש ולא בשל יד כמו שיש בתשובות הגאונים. ועוד כי הרצועה שנותנים על בית הזרוע אינו מכסה כל הבית, אלא הבית עצמה מגולה ימין ושמאל, א"כ הבית רואה שפיר את האויר לצד המעברתא ולצד שכנגדו".
הרי לן דלפי התירוץ הראשון לא שייך פסול זה אלא כשחיבר לו בית דהוי חיבור גמור ולא ברצועה שמעביר ע"ג התפילין כדי להחזיקן במקומן. ולפי תירוץ זה נראה פשוט דהוא הדין במה שמניחין כיסוי על הבית כדי שלא יתקלקל הריבוע, דכיון שאין כאן חיבור כלל וכל הרואה יודע שאין כיסוי זה עשוי אלא לשמור על הריבוע דינו כרצועה הקטנה שמעבירין ע"ג הבית.
ובתירוץ השני כתבו התוס' דכל עיקר פסול זה לא נאמר אלא בתש"ר ולא בתש"י, אך תירוץ זה כתבו בדרך שמא ולא קבעו בו מסמרות, ולכאורה יש להחמיר בזה כדין ספיקא דאורייתא.
ובתירוץ השלישי כתבו דכיון שהבית מגולה משני צדדיו לצד המעברתא ולצד שכנגד אף שרצועה עוברת עליו ומכסה את שני הצדדים האחרים שפיר הוי רואה פני אויר.
ולא נתברר בדבריהם אם התפילין כשרים רק משום שבשני צדדים אלה הבית מגולה לגמרי, או שמא בגילוי חלקי סגי, וגם לא נתברר בדבריהם רצועה קטנה זו שמעבירים על הבית מה עביה, והאם היא מכסה על כל הבית משני הצדדים או שמא הוי רצועה דקה ואינה מכסה אלא על חלק של צדי התפילין וגגו, ואפשר דלרווחא דמילתא כתבו דכיון שמשני צדדים כל הבית רואה פני האויר כשר.
וקצת יש לדייק בלשונם שכתבו דכיון שאין הרצועה מכסה על כל הבית אלא הבית מגולה ימין ושמאל כשר, ומשמע קצת דאכן משני הצדדים האחרים הרצועה מכסה על כל הבית ואינו כשר אלא משום דמימין ומשמאל מגולה הוא, אך מאידך משמע טפי מלשונם דהוי רצועה קטנה דאינו מכסה את כל רוחב הקציצה, וצ"ע.
והנה בדברי הרא"ש בהלכות קטנות במנחות הלכות תפילין סימן ז' לא כתב אלא שני תירוצים בלבד: א. דאין פסול אלא כשחיבר לו בית ולא ברצועה בעלמא שאינו מחובר לתפילין. ב. אין דין רואה פני האויר אלא בתש"ר ולא בתש"י. ולפי דבריו אין מקום כלל לפסול ע"י כיסוי זה.
והנראה עיקר בזה דמסתבר דהלכה זו תלויה ברוב ככל שאר דיני התורה ואם רוב הבית רואה פני אויר כשר ואם רובו מכוסה ואינו רואה פסול, ואפשר דאף במע"מ כשר ולא בעינן רוב, ובהכי אתי שפיר בפשטות מש"כ התוס' דכיון דמימין ומשמאל מגולה כשרים לתפילין.
וחיפשתי באחרונים, ומצאתי בשו"ת תשורת ש"י ח"א סימן תקי"ג שנשאל בקשר לכיסוי הנ"ל שמניחים על תש"י למנוע חיכוך ופגיעה בריבוע, והביא את דברי התוס' במנחות, וכתב בשם יד מלאכי בכללי התוספות אות כ"ד שהביא בשם כמה אחרונים דכאשר מצינו כמה תירוצים בדברי התוס' עיקר ההלכה כתירוץ האחרון, ומשו"כ נטה להחמיר בזה, עי"ש.
ועוד ראיתי בשו"ת זכרון יהודה להגר"י גרינולד זצ"ל סימן ט"ז שהביא בשם מהר"ם שיק שאמר דאם היה בידו היה מתקן שכל אחד מחוייב להשתמש בכיסוי הנ"ל כדי למנוע קלקולים בריבוע, ובשם שו"ת ערוגת הבשם (או"ח סימן ז') הביא שאסר להשתמש בו, אך אין הספר תח"י ולא ידעתי טעמו ונימוקו. ומדברי הזכר"י משמע שאסר משום שאין להניח דבר חול ע"ג דבר קדוש, ואי משום הא נראה פשוט דכיון שכל הכיסוי לא נועד אלא להגן על התפילין אין בזה קפידא כלל, וצ"ע בדבריו.
ובשו"ת יד יצחק לזקנינו הגאון האדיר מטאלטשווא (ח"ג סימן רע"ה) כתב להחמיר בזה עפ"י דברי המרדכי (הלכות תפילין ד"ה תיתורא, י"א ע"א מדפוס וילנא) שכתב אף הוא מה שיש מפרשים "מעברתא תולה רצועה אחת עליונה על גבי תפילין של יד ממזרחו למערבו על גבי הקציצה מצד אחד, ויש תפילין קדמונים עשויים כן, ואין למחות. ואין לפוסלם משום שאין הבית רואה האויר, הא פירש משם הגאון דראיית האויר לא פסיל אלא בשל ראש. ועוד דבשל יד אמרינן לעיל, טולה עליה עור ומניחן, וכ"ש הכא שהבית רואה אויר".
אמנם שוב כתב המרדכי "ומיהו ר"י אמר, דאדרבה איפכא מסתברא דהיכא שכולו מחופה בעור כדלעיל עדיף טפי דנראה הכל כעור אחד... אבל היכא שניכר שאין מעור התפילין יש לפסול טפי, ויש לספק בדבר".
ולפי דברי המרדכי הללו כתב ביד יצחק להחמיר, עי"ש.
אך אי בדידי תליא כיון שלא מצינו חומרא זו אלא בדברי המרדכי, ובדברי התוס' והרא"ש כתבו להקל, ואף בדברי המרדכי מצינו שכתב תירוץ א' דלא מצינו פסול זה אלא בתש"ר ולא בתש"י, ואף בשם הר"י כתב ד"יש לספק בדבר", נראה יותר דלהלכה יש להקל.
ונראה עוד דאף לא נסתפק אלא ברצועה של עור שמעבירין ע"ג הקציצה והיא קבועה במקומה, וכך משמע ממה שכתב "ויש תפילין קדמונים שעשויים כן", הרי שרצועה זו קבועה במקומה, ובזה מסתבר יותר לפסול משא"כ בכיסוי זה שברור לעין כל שדבר חיצוני הוא ולא נועד אלא להגן על הקרנות.
כך היה נלענ"ד לולי דברי זקנינו הגדול.
ועיין עוד בשו"ת יביע אומר (חלק ח' או"ח סימן ד') שהאריך בזה מאד והביא חבל גבול של אחרונים שדנו בזה ומסקנתו דיש להסיר את הכיסוי בשעת הברכה, עי"ש.
ומ"מ נחזור לענייננו.
נראה לכאורה דעד כאן אין מקום להחמיר אלא בכיסוי המקובל שמכסה את כל הבית אלא שיש בו עיגול קטן מלמעלה שבו גג הבית רואה האויר, ובכה"ג יש מקום להחמיר כמבואר. אבל בכיסוי שהמצאתם שאינו מכסה אלא את הקרנות בלבד אך רוב הבית מכל צדדיו וגם גג הקציצה ברובו הגדול רואה פני אויר פשוט דמותר אף לברך על התפילין בעוד מרובע זה מונח על התפילין.
ומשו"כ אמינא יישר חילכם ודבר טוב עשיתם ויש בזה הידור מצוה ותקנה ראויה.
בברכת התורה
אשר וייס
תקנון רכישה והחזרת מוצרים - חנות
ביטול רכישה והחזרת מוצרים
במקרים של ביטול עסקה שלא עקב פגם או אי התאמה הינך רשאי להחזיר את המוצרים שרכשת בזירת המכירות בתוך 14 (ארבעה עשר) ימים מיום קבלתם או מיום קבלת מסמכי הגילוי (תעודות משלוח או חשבונית), לפי המאוחר מביניהם. יש להחזיר את המוצר באריזתם המקורית ככל שהדבר אפשרי או סביר. אם רכשת שירות הנך רשאי לבטלו בתוך 14 (ארבעה עשר) ימים מיום ההזמנה ועד 2 (שני) ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות. כדי להחזיר את המוצרים מומלץ ליצור קשר טלפוני עם הספק אשר הציע את המוצר.האתר ינסה לסייע לך בכל בעיה מול הספק וניתן לפנות אליה לשרות הלקוחות. לאחר בירור פנייתך לביטול הזמנתך אצל הספק, עלייך להחזיר את המוצר למחסני הספק, או לחילופין, לבקש מהספק שישלח שליח לביתך לאיסוף המוצר והחזרתו לספק. שליחות האיסוף תעשה ע"פ יכולתו של הספק ובמימון נוסף ע"י הלקוח. לאחר החזרת המוצרים תזוכה במחיר ששילמת עבורם בניכוי דמי ביטול בשיעור 5% או ₪100 לפי הנמוך ביניהם , זאת כאמור במקרים של ביטול עסקה שלא עקב פגם או אי התאמה למפרט.
במקרה של ביטול זכייה כאמור, רשאים האתר ו/או הספק לחייב אותך בדמי הביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר/שירות או בסך של ₪100 לפי הנמוך מביניהם. אם סופק לך המוצר, חלה עלייך חובת החזרת המוצר למחסני הספק או מימון עלות המשלוח של המוצר אל מחסני הספק.
במקרה בו המוצרים אותם קיבלת לא היו תקינים בעת קבלתם, לא תחויב בדמי המשלוח, אריזה, דמי החזרה או דמי טיפול. היה וקיבלת מוצר פגום ולא תקין, יעשה כל מאמץ להציע לך להחליף את המוצר הפגום במוצר תקין. אם תקבל את ההצעה, ישלח אליך המוצר החדש לאחר החזרת המוצר הפגום. אם החלטת לסרב, כספך יושב לך במלואו.
אינך רשאי להחזיר או להחליף מוצרים הניתנים להקלטה, שעתוק או שכפול או שאריזתם המקורית נפתחה, אלא אם התברר שהם פגומים. במקרה זה תוכל לבטל את העסקה ולא תחויב בדמי ביטול. במקרה של מוצר פגום הינך רשאי לשלוח לספק את המוצר בצירוף חשבונית המס שקיבלת ומכתב המתאר את הבעיה במוצר. לאחר שהספק יקבל פנייתך, יפעל הספק כאמור בסעיף 10.3 לעיל, ותוכל לקבל את המוצר בשנית . אם המוצר איננו במלאי כספך יושב לך במלואו. כמו כן, אינך רשאי להחליף ולבטל שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי אם המועד שנקבע למתן השירות חל בתוך שבעה ימים שאינם ימי מנוחה מיום הזמנת השירות. הזכות להחזיר או להחליף מוצר ו/או שירות כפופה לסייגים נוספים כאמור בסעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן, ובפרט האמור בסעיף 14ג(4). להלן ציטוט הסעיף: " טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן בעקבות העסקה".
האתר שומר לעצמו את הזכות לבטל עסקה ו/או מכירה כלשהי, במקרים הבאים:
אם יתברר לה שנפלה טעות סופר או טעות טכנית חריגה בהצגת פרטי המוצר, מחירו, תנאי התשלום וכדומה.
אם יתגלה כי ארעה תקלה בתקשורת ו/או בעיה טכנית אחרת שמנעה ממשתתפים להשתתף במכירה באופן תקין.
אם יתברר לה כי העסקה ו/או במכירה לוותה בפעילות בלתי חוקית של הזוכים ו/או מי מטעמם ו/או צד ג' כלשהו.
אם יתברר כי הזוכה עלול לשוב ולמכור את המוצר או השירות בו זכה לצד ג' ו/או לסחור בו.
במקרה שכזה הודעה על ביטול ההזמנה תימסר ללקוח בטלפון ו/או בכתב לכתובת אותה ציין הלקוח בעת ההרשמה. "האתר" לא ישא באחריות לקבלת הודעת הביטול בכתובת הדואר של המשתתף, במקרה שכתובת הדואר האלקטרוני שמסר המשתתף בעת רישומו שגויה או במקרה של תקלה טכנית.
מחירי חו"ל:
בשל הסכמים מסחריים עם מפיצים בחו"ל אנו מוגבלים בהורדת מחירים פחות ממחירון הסוכנים.
המחיר הוא 7.5% נוסף למחירון א"י שכולל מיסוי בארץ + עלות דמי המשלוח.
הסבר תהליך ייצור תפילין לנער בר מצווה
בסרטון זה מלווה שובאל את אביו ליום עבודה במפעל תפילין בית אל. מפעל המתמחה בייצור תפילין מהודרות מבהמה גסה. חווית הכנה מיוחדת לבר המצווה, בסרטון ניתן ללמוד ולראות את כל התחנות בדרך לייצור התפילין.
הסבר תהליך ייצור תפילין לנער בר מצווה
בסרטון זה מלווה שובאל את אביו ליום עבודה במפעל תפילין בית אל. מפעל המתמחה בייצור תפילין מהודרות מבהמה גסה. חווית הכנה מיוחדת לבר המצווה, בסרטון ניתן ללמוד ולראות את כל התחנות בדרך לייצור התפילין.
אם אינך מצליח לצפות לחץ כאן
סיור במפעל - לינק ישיר
סיור במפעל תפילין בית אל, סרטון זה מציג את שלבי הכנת התפילין. תהליך ייצור תפילין במפעלנו אורך כשנה, בסרטון זה אנו מציגים נקודות ציון מרכזיות בתהליך. לפרטים נוספים היכנס לאתר תפילין בית אל http://tefillin.co.il או חייג עכשיו 029975158
דבר מנהל מפעל התפילין
לפרטים נוספים היכנס לאתר תפילין בית אל http://tefillin.co.il
או חייג עכשיו 029975158
אינך מצליך לצפות? לחץ כאן
כיסויד
פטנט חדש ובלעדי! עוד מוצר איכות של תפילין בית א-ל
כיסויד- מגן גמיש לתפילין של יד
נרתיק לתפילין כיסויד לתפילין של יד יוצר כדי להגן על התפילין בעת השימוש בהן, מפני חיכוך בבגד, בגוף ובכל גורם שוחק אחר. שחיקת פינות התפילין, פגיעה בריבוע הבית והתקלפות הצבע הן נזקים העלולים להיגרם ללא ההגנה.
הכיסויד - מגן גמיש לתפילין של יד, הוא מוצר חדש, ויש בו יתרונות הלכתיים* ויתרונות שימושיים שלא קיימים בכיסוי הישן:
1. גדולי ישראל ממליצים על השימוש בכיסויד, הרה"ג אשר וייס שליט"א:"ויש בזה הידור מצוה ותקנה ראויה".
2.עשוי מחומר גמיש, מהודק על בית התפילין ואינו נופל בקלות.
3. שומר על פינות הבית מפני חיכוך בבגדים, הגורמים לפגיעה בריבוע התפילין, לעיתים עד כדי פסילת הבית.
4. אין צורך להסיר את הכיסויד בשעת הברכה, כדעת רוב הפוסקים וכהוראת הרשל"צ הגר"מ אליהו זצ"ל ויבדל"א הרה"ג אשר וייס שליט"א. דעת הרה"ג יצחק יוסף שליט"א:"ראוי בעת הברכה שהתפילין יהיו מגולות"
5. מאפשר לקשר היו"ד להיות עומד.
6. מתאים לכל מידות התפילין הנפוצות: 32 מ"מ- 36 מ"מ.
* מכסה רק שטח מינימאלי של התפילין ובכך נותן פיתרון גם לדין רואה את האוויר
מקורות: מס' סנהדרין (פ"ט ע"א) מבואר דצריך שיהיה הבית רואה את פני האויר.
תוס' במנחות ל"ה ע"א: {בתירוץ הראשון מדבר על פסול כשחיבר לו בית דווקא בחיבור גמור. בתירוץ שני כותב שמא עיקר הפסול בתש"ר ולא בתש"י, בלשון שמא לכאורה יש להחמיר כדין ספיקא דאורייתא. בתירוץ שלישי} מתיר לכסות תפילין של יד ברצועה קטנה, דכיון שאין הרצועה מכסה על כל הבית אלא הבית מגולה ימין ושמאל.
זהו הפיתרון של הכיסויד שאינו מכסה אלא את הקרנות בלבד אך רוב הבית מכל צדדיו וגם גג הקציצה ברובו הגדול רואה פני אויר. לפיכך פשוט דמותר אף לברך על התפילין בעוד הכיסויד מונח על התפילין. ואילו בכיסוי הישן שמכסה כל שטח הבית יש שיטות האוסרות.
כיסויד
פטנט חדש ובלעדי! עוד מוצר איכות של תפילין בית א-ל
כיסויד- מגן גמיש לתפילין של יד
נרתיק לתפילין כיסויד לתפילין של יד יוצר כדי להגן על התפילין בעת השימוש בהן, מפני חיכוך בבגד, בגוף ובכל גורם שוחק אחר. שחיקת פינות התפילין, פגיעה בריבוע הבית והתקלפות הצבע הן נזקים העלולים להיגרם ללא ההגנה.
הכיסויד - מגן גמיש לתפילין של יד, הוא מוצר חדש, ויש בו יתרונות הלכתיים* ויתרונות שימושיים שלא קיימים בכיסוי הישן:
1. גדולי ישראל ממליצים על השימוש בכיסויד, הרה"ג אשר וייס שליט"א:"ויש בזה הידור מצוה ותקנה ראויה".
2.עשוי מחומר גמיש, מהודק על בית התפילין ואינו נופל בקלות.
3. שומר על פינות הבית מפני חיכוך בבגדים, הגורמים לפגיעה בריבוע התפילין, לעיתים עד כדי פסילת הבית.
4. אין צורך להסיר את הכיסויד בשעת הברכה, כדעת רוב הפוסקים וכהוראת הרשל"צ הגר"מ אליהו זצ"ל ויבדל"א הרה"ג אשר וייס שליט"א. דעת הרה"ג יצחק יוסף שליט"א:"ראוי בעת הברכה שהתפילין יהיו מגולות"
5. מאפשר לקשר היו"ד להיות עומד.
6. מתאים לכל מידות התפילין הנפוצות: 32 מ"מ- 36 מ"מ.
* מכסה רק שטח מינימאלי של התפילין ובכך נותן פיתרון גם לדין רואה את האוויר
מקורות: מס' סנהדרין (פ"ט ע"א) מבואר דצריך שיהיה הבית רואה את פני האויר.
תוס' במנחות ל"ה ע"א: {בתירוץ הראשון מדבר על פסול כשחיבר לו בית דווקא בחיבור גמור. בתירוץ שני כותב שמא עיקר הפסול בתש"ר ולא בתש"י, בלשון שמא לכאורה יש להחמיר כדין ספיקא דאורייתא. בתירוץ שלישי} מתיר לכסות תפילין של יד ברצועה קטנה, דכיון שאין הרצועה מכסה על כל הבית אלא הבית מגולה ימין ושמאל.
זהו הפיתרון של הכיסויד שאינו מכסה אלא את הקרנות בלבד אך רוב הבית מכל צדדיו וגם גג הקציצה ברובו הגדול רואה פני אויר. לפיכך פשוט דמותר אף לברך על התפילין בעוד הכיסויד מונח על התפילין. ואילו בכיסוי הישן שמכסה כל שטח הבית יש שיטות האוסרות.
עמוד 1 מתוך 3